Samarbetslekar

Sök bland lekarna
Att öva på samarbete är viktigt men framför allt roligt.Äldst först.
174 lekar hittades.

Rusräknerutten

Material
  • Fotboll
Kategori
Betyg 3.52/417

Beskrivning
Till denna lek behövs en boll.
Dela upp deltagarna i två lag och låt ena laget ställa sig i ring med några meter mellan varje deltagare. Det andra laget ställer sig på ett led en bit ifrån ringen.
Den första i "led-laget" ropar "NU" och springer runt "ring-laget", tillbaka och nuddar den sista i det egna ledet. Sista man i ledet ropar "STOPP" då den löpande får kroppskontakt.
"Ring-laget" ska försöka hinna med många bollpass som möjligt runt i ringen från det att "led-laget" skriker "NU" till "STOPP"
Bollpassen räknas och byte sker när alla i "led-laget" sprungit Det laget som har lyckats med flest bollpass har segrat!

Bidrag från:
Lara W
Läs eller lämna kommentarer (5)

Slottstriden

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.53/786

Beskrivning
Till denna lek behöver man en fotboll.

Dela upp deltagarna i två lag där det enda laget bildar en ring, vända utåt med en "kung" i mitten. Det andra laget står utspridda utanför ringen och tilldelas fotbollen.

Utelaget ska anfalla och försöka att kasta in fotbollen i ringen, antingen över muren eller genom den. Försvararna försöker förhindra det hela men får inte släppa taget om varandras händer. Kungen kan också stoppa bollen och kan ut den igen.

Om bollen nuddar marken inne i ringen så har anfallarna lyckats att inta slottet och då får laget byta plats.

Den som kastar in bollen så att den nuddar marken blir nästa kung. (Om den som kastar in bollen redan varit kung så får den välja någon annan
av deltagarna.)
Bidrag från:
Lara W
Läs eller lämna kommentarer (14)

Scoutbrännboll

Material
  • Fotboll
  • Brännplatta
Kategori
Betyg 3.77/153

Beskrivning
Samma princip som vanlig brännboll, fast utan slagträn eller koner och man använder en fotboll. Deltagarna delas upp i två lag. Ett lag börjar som utelag, ett som innelag.

Utelaget sprider ut sig på spelplanen, innelaget ställer sig på ett led framför utelaget. Förste man i innelaget tar några steg fram, tar upp fotbollen och kastar ut den så långt han förmår över utelaget. När bollen är kastad springer han runt sitt lag så fort han kan, för varje varv sprunget runt laget tilldelas en poäng.
Utelaget försöker fånga den utkastade fotbollen så kvickt man kan.

När någon lyckats ta upp den, samlar sig utelaget på ett led efter personen med bollen. När alla i utelaget står bredbent på led, ska förste man försöka rulla bollen mellan benen på alla sina lagkamrater ner till den som står sist i ledet. Sisteman fångar upp bollen, springer fram till brännplattan, lägger ner bollen och säger BRÄND!!! Då måste löparen från innelaget sluta springa runt sitt lag och ställa sig sist i ledet. Nästa man från innelaget kliver fram, tar upp bollen, kastar, springer osv... Efter utsatt tid byter lagen sida.

Det går även att låta den som ska kasta/skjuta ut bollen stå i en "utkastscirkel" markerad av koner i ring mitt på spelplanen. Från ringen är det tillåtet att kasta åt vilket håll som helst och utelaget måste då sprida ut sig runt om och får ej beträda marken inuti cirkeln. Sedan har utelaget en särskild plats på planen från var de måste formera sitt led från när de ska rulla bollen till sisteman.

Innelaget står uppställt på led en bit utanför cirkeln.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Tagen med bollskydd

Material
  • 4 mjukbollar (eller fler om så önskas)
Kategori
Betyg 3.78/127

Beskrivning
Två jägare utses, 3-4 bollar delas ut bland de övriga deltagarna. Jägarna får bara kulla deltagre utan boll alltså måste bollen passas runt för att deltagarna skall undvika att bli tagna.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Pansarboll

Material
  • Mjukboll
  • Gymnastikmattor
Kategori
Betyg 3.50/106

Beskrivning
Man delar upp deltagarna två och två per matta (tunna mattor som används vid redskapsgymnastik i skolan). En utses till "tagare", han eller hon ska med hjälp av en mjuk boll träffa benen på sina kamrater bakom mattorna. De ska således akta sig för bollen. Blir man träffad byter man plats. Det går även att öka antalet bollar beroende på antal deltagare och ålder.
Bidrag från:
Emma
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bränna svansen

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 3.98/232

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag. Lag Ett bildar en orm genom att ställa sig på led där man håller ett ordentligt tag om livet på framförvarande person. Lag Två ställer sig i en ring kring ormen och får en mjukboll. På given signal ska Lag Två försöka träffa svansen på ormen, dvs sisteman i ledet. Bollen får bara passas mellan lag medlemmarna i Lag Två som måste stå stilla i ringen, inte springa med bollen.

När någon lyckas träffa sisteman i ormen kan man göra på olika sätt. Antingen får den som träffat bli ny svans i ormen och "huvudet" tar dennes plats i ringen. Eller så byter lagen plats helt, eller så får dom som blir träffade fylla på i ringen tills ormen bara består av en person.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Passningsövning

Material
  • Bollar till varje par
  • Koner att gränsa av med
Kategori
Betyg 2.70/122

Beskrivning
Det här med passningsspel är svårt för många Zlatan wannabees! Deltagarna paras här ihop två och två med en boll per par. De måste hålla sig i rörelse inom ett litet markerat område och hela tiden passa bollen mellan sig. Räkna antalet lyckade passningar?
Läs eller lämna kommentarer (1)

Paintball

Material
  • Mjuka bollar
  • Blandade gymnastikredskap
  • Lagband
Kategori
Betyg 3.93/355

Beskrivning
Lättast att spela med ungdomar, klass 5-9 kanske då det kan vara
svårt för mindre. Denna lek uppskattas mycket av äldre, i min klass, jag går i 9, är den populär, vi spelar den typ varje gympalektion!

Tillsammans bygger man upp en bana av gympasalens redskap - redskapen ska fungera som skydd. Ungefär halva gympasalen brukar räcka. Gruppen delas in i 2 lag.
Sedan skall man ha ett jämnt antal mjuka bollar, lika många till båda lagen.
På start signalen gäller det att så snabbt som möjligt få tag på en boll och kasta på motståndarna. Redskapen som banan är byggd av skall användas som skydd mot bollarna. Blir man träffad i huvudet gills det ej, annars går man och sätter sig vid sidan av planen. När ett lag har
vunnit, d.v.s brännt ut alla motståndare, kör man om igen!

Ett bra tillägg från Carin Thornberg:
När jag kör denna leken med mina elever åk 3-5 så får man ett band om man blir bränd i stället för att åka ut. Laget som har minst antal band när man slutar har vunnit. Detta gör att alla eleverna får vara med hela tiden och ingen behöver känna sig utanför eller vara overksam.

Ett annat tillägg från Carina Forsgren:
När vi leker denna lek så har lagen en boll var i sin färg. De får endast bränna motståndarlaget med sin boll. Det blir lite mera rörelse i leken då.

Ett tredje från Niklas:
Jag har andra aktiviteter för dom som blir brända. Exempelvis så kan de som blir brända göra: 10 upphopp eller 10 armhävningar eller 10 situps osv. och sen ta del av aktiviteten igen. En väldigt bra aktivitet om man är ute efter fart och fläkt.

Ett fjärde från Moroten:
Ett tillägg man kan göra är att låta en eller två i varje lag vara medicinmän som genom att nudda en bränd spelare i sitt egna lag sätter denna person i spel igen. Det förutsätter också att man lägger sig där man blir bränd. Då blir det mer strategi och mina klasser älskar det!
Jag undrar om medicinmannen kan bli träffad och isåfall är ute? //micke

Bidrag från:
Emma
Läs eller lämna kommentarer (16)

Livvakts brännboll

Material
  • Mjuk boll
  • 4 koner
Kategori
Betyg 3.81/321

Beskrivning
Planen ser ut som en brännbollsplan med 4 koner man ska runda. Deltagarna delas in i innelag samt utelag.

Förste man i innelaget sparkar eller kastar ut en mjukboll, sedan ska kastaren försöka ta sig runt banan utan att bli träffad av bollen. Det är förbjudet att springa bakåt och konerna är INTE baser där man är fredad.

Utelagets uppgift är att fånga upp bollen och träffa löparen med den. Att springa med boll är förbjudet den måste passas mellan utespelarna. En annan person i innelaget agerar livvakt. Livvaktens uppgift är att springa med personen som kastat ut bollen och försöka skydda denna från att bli träffad. Livvakten är immun mot bollträffar. Livvakten blir sedan kastare. Innelaget får poäng för varje avklarad helrunda och utelaget för varje prickad löpare.

Bidrag från:
Pär Karlsson
Läs eller lämna kommentarer (9)

Följa John

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.40/98

Beskrivning
En person är John de övriga deltagarna står bakom honom i ett led. John ska förflytta sig runt på olika sätt och de som följer efter måste göra exakt precis som John. Enkel men rolig lek!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Karusellen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.27/41

Beskrivning
Alla deltagare sitter på stolar i en ring utom en person som står i mitten. Alla i leken får ett nummer, även den som står i mitten.
Vi säger att det är tolv deltagare som då alltså numreras från 1-12.

Leken börjar med att personen i mitten säger två nummer, t.ex 4 och 7. Då ska personerna 4 och 7 ställa sig upp, gå in mot mitten och skaka hand.
Sedan ska de sätta sig på en stol igen. Men det är inte så lätt! För medan de skakar hand kan personen som stod i mitten sätta sig på en av de nu lediga stolarna.
Samtidigt får den som sitter och har en ledig stol till höger om sig hoppa över till den! Så får de sittande fortsätta att byta till en ledig stol på höger sida runt, runt som
en karusell i full fart. Det gör det extra svårt för de i mitten som inte har någon stol att sätta sig ner.

När någon av dem tillslut lyckas sätta sig på en ledig stol får den som är utan stol säga två nya nummer!

Helfestlig, fartig lek där alla är aktiva.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Lappleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/33

Beskrivning
Man behöver 20 st lappar, på lapparna skriver man t ex tumme + axel 5 poäng, nästa lapp kind + kind 3 poäng osv sedan viker man ihop alla lappar och lägger i en hög på golvet. Sedan får gästerna parvis ta upp en lapp itaget och läsa vad som står och sedan sätter de lappen emellan och strävar tillsammans att hålla kvar så många lappar som möjligt och när de tappat den första lappen, räknar man ihop poängsumman.

Som ni förstår blir det många roliga och konstiga ställningar att skratta åt.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Telegram

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.23/21

Beskrivning
Fungerar som "Gnistan". Alla står i en ring och håller varandra i händerna. Någon börjar med att säga: "Jag skickar telegram till "Nisse", trycker sedan lätt till handen på den som står sidan om sig. Tryckningen skickas vidare i ringen tills den når "Nisse" som då säger att telegrammet är framme. Då får "Nisse" skicka nästa telegram till vem han vill i ringen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bowling

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.90/20

Beskrivning
Dela in deltagarna i jämna grupper, ca 5-6 personer i varje grupp. Ta en kraftig pinne, t.ex ett brännbollsrack och knyt fast lika många
snören i handtaget som det är deltagare i en grupp. Snörenas längd får man anpassa efter situation. Inom ett markerat område ställer man
ett par PET-flaskor eller liknande som käglor. Gruppen ställer sig runtom utanför det markerade området och styr slagträdet med hjälp av snörena
och ska försöka slå ner flaskorna. Man får inte trampa innanför det markerade området! Kan utföras på tid.

En vattenfylld PET-flaska funkar ju också som klot.



Läs eller lämna kommentarer (0)

Fiskenätet

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.52/19

Beskrivning
En i gruppen är "fiskenätet". Denna person börjar jaga de andra som är fiskar.
När tagaren har tagit en person så håller de varandra i handen. Då börjar de jaga tillsammans, hand i hand.

Varje gång en fisk har blivit fångad av fiskenätet, tar man den som är ytterst på fiskenätet i handen.

så varje gång någon blivit fångad så blir fiskenätet större.

Det är inte hela nätet som kan ta fiskarna. Det är bara de som är ytterst, alltså som inte håller någon i handen på ena sidan.

Den som är sist kvar av fiskarna är den fisken som klarade sig från nätet!
Bidrag från:
Anna Persson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Levande charader

Material
  • Papper
  • Pennor
  • Burk
Kategori
Betyg 4.13/127

Beskrivning
Börja med att dela upp er i två lag. Sätt er lagvis en stund och skriv lappar med förslag på vad era motståndare ska försöka illustrera för varandra. Det kan vara enkla budskap typ "Jultomten fastnar i skorstenen" eller budskap av det svårare slaget, typ "En utfattig student lämnar in en lotto-rad, vinner en miljon och bjuder hela släkten till Barbados".

Sedan lägger lagen lapparna i en burk och byter burk med varandra. Första man drar en lapp, läser budskapet och börjar försöka föreställa, illustrera budskapet. Inga ord! Bara rörelser, gester, miner etc. Försök dela upp budskapet i flera delar och illustrera en del i taget. Det ger lagkamraterna en bättre chans att så småningom greppa helheten. Personen "på scenen" får naturligtvis ge positiva tecken när lagkamraterna efterhand kommer in på rätt spår.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Köksbordspingis

Material
  • Pingisboll
  • Bord
Kategori
Betyg 3.89/48

Beskrivning
Placera två lag på var sin långsida om ett köksbord. Antal deltagare beror på hur stort det rektangulära bordet är.

Varje deltagare har sin mun vid kanten av bordet. Avspark sker när någon släpper ner en pingisboll på mitten. Då gäller det att blåsa bollen åt motståndarnas håll. Det lag som lyckas få ner bollen på golvet på motståndarsidan vinner första ronden.

Om bollen åker ut på kortsidan sker ett nytt nedsläpp.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)

Grevinnan och betjänten

Material
  • Tidningar
Kategori
Betyg 3.80/82

Beskrivning
Material: Två tidningar per par. En är grevinnan som bara får gå på tidningarna som betjänten flyttar åt henne (eller honom om det är en greve). Grevinnan kan bara stå på en tidning i taget, annars blir det lite svårt för betjänten att utföra sitt uppdrag. Om man gör denna som stafett kan den som varit grevinna första sträckan bli betjänt till nästa som står i tur så att alla i laget får prova båda rollerna.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Röststyrning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.06/23

Beskrivning
Deltagarna delas upp i par. En får en ögonbindel så att denne inte kan se. Partnern ska sedan med hjälp av endbart sin röst
guida den blinde genom en hinderbana eller slinga. För ökad svårighet kan flera par gå slingan samtidigt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gömma ringen

Material
  • Ring eller annat att gömma
Kategori
Betyg 3.40/20

Beskrivning
Här gäller det att vägleda ett barn att hitta en ring (eller ett annat föremål) som ni gömt i rummet. Bestäm först vem som ska vänta utanför rummet, medan ni andra gömmer ringen. Göm sedan ringen på ett ställe där den inte syns, antingen lågt i rummet (=fisk) eller högt (fågel) eller någonstans mittemellan (mittemellan).

När barnet som ska leta kommer in i rummet ska han eller hon fråga: "Fågel, fisk eller mittemellan?" och ni ska svara vilket det är som gäller. När barnet börjar leta ska ni hjälpa honom eller henne på traven med att ropa "Kallt!" när barnet är i fel del av rummet, och "Varmt!" när barnet är i någorlunda närhet av ringen. När barnet verkligen är nära ringen kan ni ropa "Det bränns!". Om ni vill kan ni ta tiden på hur snabbt var och en klarar av att hitta ringen. Bästa tid kan belönas med något, kanske just det föremål ni gömt.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Skattjakts tagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.45/20

Beskrivning
Gymnastiksalen delas in i två halvor. Deltagarna i två lag. I ändan av varje planhalva lägger man ut minst en rockring med ärtpåsar i som utgör lagets skattkammare. En madrass på varje sida som ska vara fängelse.

Det gäller för deltagarna att ge sig över på motståndarnas planhalva utan att bli tagna, stjäla deras ärtpåseskatter och lägga i sin egen skattkammare. Man får endast ta en ärtpåse åt gången. Så länge man rör sig på sin egen planhalva kan man inte bli tagen. Men väl på motståndarnas sida får man akta sig. Skulle man bli tagen där leds man till fängelset av den som tog en. Där får man stanna tills någon i laget klarar sig fram till fängelset, tar en i handen och leder dig över till säker mark igen. Då får man vara med som vanligt. När ena lagets skattkammare är tom eller alla sitter i finkan är leken över. Eventuellt kan man också köra på tid om lagen tävlar för defensivt.

När man leker denna lek på ett begränsat område eller med yngre deltagare kan det vara bra att ha lite extra regler. Man kan tex. inte bli tagen om man har antingen en skatt eller lagkompis från finkan i handen. Med äldre deltagare och större utrymme behöver man kanske inte eskortera sina fångar över till egen planhalva etc etc. Omständigheterna avgör.

Utmärkt utelek med pinnar som skatter.

När jag introducerade denna leken för en grupp yngre barn fick de första gångerna bara springa fram och tillbaka mellan varandras skattkammare och flytta skatter under ca 3-4 minuter. Så räknade vi vilket lag som varit flitigast innan vi började med tagare. Då fick de en lagom inkörning av lekens grundprincip. Dessutom blev det en bra uppvärmning!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Passage

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.70/21

Beskrivning
I denna lek gäller det för två deltagare att mötas och passera varandra på en smal stock eller bräda. Stocken eller brädan måste vara så pass bred att det är lagom svårt men ej omöjligt att lyckas. Dessutom får den gärna ha lite höjd över marken. Om någon tappar balansen och ramlar ner får man försöka igen. Kräver stor samarbetsförmåga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gurkförflyttning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.76/55

Beskrivning
Dela upp er i två jämna lag och placera lagkamraterna på led, helst varannan dam och varannan herre. Instruera alla att hålla händerna på ryggen hela tävlingen igenom. Varje lag får en gurka som ska förflyttas från första till sista person i laget. Lättaste sättet är att knipa fast gurkan mellan knäna och lämna över den till nästa persons knän.

Om gurkan trillar i golvet straffas laget med att gurkan får backa ett steg, dvs till den person som nyss klarat av att lämna den ifrån sig. Extra rolig blir den här leken om personerna i lagen är olika långa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Byta namnleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.69/479

Beskrivning
För ca 10 personer eller fler. Ju fler, desto större utmaning. Alla går runt och skakar hand med varandra, och säger sitt namn. T.ex. "Jag heter Helena" - "Jag heter Karl". Från det ögonblicket man skakat hand, byter man också namn.

Alltså heter Helena numera Karl och säga sitt nya namn till den nästa person hon skakar hand med. Så om Helena (som numera heter Karl för ett kort ögonblick) skakar hand med Johan så heter hon Johan, och Johan heter Karl.

Det går det ut på att alla ska få tillbaka sitt eget namn, och då sätter sig den personen ner. Om ingen fjantar sig, eller glömmer sitt tillfälliga namn, så ska det sluta med att alla sitter ner. Så detta är mer som en utmaning, fast en jätterolig sådan!
Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (11)

Leta prylar

Material
  • Prylar!
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.84/256

Beskrivning
Dela upp deltagarna i lag och utse lagledare.
Ledaren skriver upp ett gäng prylar och ger en lista till varje lagledare.
På utsatt tid ska lagen hitta så många som möjligt av sakerna på listan.
Svårighetsgraden på leken varieras genom listans innehåll.
Bidrag från:
Patrik Korp
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest