Utelekar

Sök bland lekarna
Leka kan man göra över allt, men allra bäst är nog utomhusI betygsordning bäst först.
210 lekar hittades.

Linbanan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.44/16

Beskrivning
Aktiviteten passar bäst i ett skogsområde. Ledaren tar ett långt snöre och fäster ena änden vid ett träd. Sedan låter man linan löpa kors och tvärs, kring och mellan träd och buskar i en vindlande bana. När linan inte räcker längre eller man tycker linbanan är lagom lång fäster man tampen vid en slutstation. Det går inte att göra några knutar längs vägen utan linan får bara knytas i början och i slutet.
Sedan knyts ett antal öglor kring linan vid startpunkten. Varje deltagare får en ögla att föra runt linbanan hela vägen in i mål.
Ett tips är att binda ihop linbanans ändar så att linbanan bildar en sluten cirkel. Då kan man återanvända öglorna när deltagarna kommer i mål.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Fotleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.43/21

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring. En person startar leken genom att flytta sin ena fot och placera den så att den nuddar vid en fot på personen till vänster.

Den fot som nuddades flyttar person två i sin tur mot en av fötterna på personen till vänster om honom.

Den foten man stöder på (inte förflyttar mot en motståndare) får inte lyftas ur läge, men det är tillåtet att snurra på den. Så fortsätter man ringen runt.

Helst ska man försöka se till att motståndarna hamnar i så omöjliga positioner som möjligt. För om man ramlar omkull eller nuddar marken med någon kroppsdel är man ute. Målet är att bli sist kvar.

Det gäller givetvis samtidigt att inte försätta sig själv i svårigheter.

Det är tillåtet att luta sig mot de som är med i leken, men man får inte stödja sig mot väggar eller annat.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Vem är vigast?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.42/14

Beskrivning
Två deltagare, en vässad pinne. Deltagarna står med fötterna ihop, ansiktet mot varandra och har ett lagom mellanrum mellan sig. En börjar genom att försöka sätta den spetsade pinnen i marken en liten bit ifrån motståndarens fot.

Motståndaren flyttar sin fot till precis bredvid pinnen och drar upp den ur marken. Kastar sedan pinnen på samma sätt en bit ifrån motståndarens fot. Så fortsätter man sätta pinnen hela tiden en bit ifrån sin motståndares fot så att denne står allt mer bredbent.

När någon nått gränsen för sin spänst kan man försöka att sätta pinnen mellan motståndarens fötter. Lyckas det får man ställa sig med sina fötter ihop igen. Motståndaren får dock inte flytta sina fötter. 3 gånger kan man använda denna livlina, sen måste man se sig besegrad!

Om pinnen inte sätter sig i marken räknas kastet som ogiltigt och turen går över till motståndaren utan att denne behöver flyta sina fötter. Når man inte pinnen utan att flytta sina fötter har man förlorat.

Tänk på att hålla goda säkerhetsavstånd vid kasten! Kom överens om hur långt ifrån fötterna kasten får vara som längst innan spelet börjar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Budkavlen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.40/28

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lika stora lag. En ur varje lag utses till startare och dessa ställer upp sig längs en startlinje. De övriga lagmedlemmarna ställer upp sig med c:a 100 meters mellanrum längs en slinga, som vid en stafett i en friidrottstävling. Innan starten går får startarna en mening uppläst för sig. Det kan vara olika meningar för de olika lagen.

Sedan gäller det att minnas den när man startat löper man bort till tvåan och talar om meningen för denne som i sin tur löper vidare till nästa.

Det lag som efter målgång återger meningen bäst har vunnit! Det går givetvis att göra denna övning med bara ett lag.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Spindelnätet

Material
  • Rep
Kategori
Betyg 4.34/37

Beskrivning
Ett långt rep, eller band, binds kors och tvärs likt ett stort spindelnät mellan t.ex två träd.
Öppningarna i nätet måste vara så stora att en deltagare kan ta sig genom det.

Deltagarna ska antingen enskilt eller lagvis ta sig genom spindelnätet utan att nudda vid det. För gör man det har man ju väckt spindlen!

Vill man göra leken svårare i lagtävling får en öppning i nätet endast användas av en enskild deltagare. Då blir det viktigt med en väl uttänkt taktik!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Påsksafari

Material
  • Påsksaker att gömma
Kategori
Betyg 4.31/33

Beskrivning
Ledaren preparerar en promenad som deltagarna får gå. På vägen ska de räkna hur många ägg, harar, kycklingar och/eller tuppar man passerar. Det går också att för skojs skull blanda in andra saker som inte hör påsken till som tomtar osv!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kinesiska muren

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.30/146

Beskrivning
Gymnastik salen delas på mitten med hjälp av bänkar eller tunna gymnastikmattor. Detta bildar den kinesiska muren. På ena sidan samlas deltagarna för att förberda sig att storma över muren för att nå fram till skatten. En skatt som utgörs av mycket värdefulla ärtpåsar eller lekband och ligger längst ner på motsatta kortsidan. Detta hade varit mycket enkelt om det inte vore för de två vakter som placerats bakom muren för att vakta dyrbarheterna.

När startskottet går gäller det för skattplundrarna att ta sig över muren, förbi vakterna för att hämta en skatt. Vakterna får inte röra sig från muren utan måste försöka fånga de personer som passerar över. Blir man tagen över går man till att bli vakt. Vinner gör den som har flest skatter när leken är slut.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Plocka potatis

Material
  • Strutar
  • Potatisar
Kategori
Betyg 4.28/45

Beskrivning
Deltagarna får sätta en strut som är öppen i båda ändar för ansiktet. Det ska bara vara möjligt för deltagaren att se något genom den lilla öppningen.
Inom ett större avgränsat lekområde sprids sedan en mängd potatisar ut som ska plockas upp av deltagarna.

Aktiviteten kan utföras enskilt på tid eller med flera tävlande samtidigt.
Tänk på kollisionsrisken när synfältet är begränsat.

Det går att byta ut potatisarna mot bollar, eller ägg (även om ägg kan vara lite ömtåliga)



Läs eller lämna kommentarer (0)

Pepparkaksgubbar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.27/19

Beskrivning
Deltagarna delar upp sig två och två i armkrok och ställer sig i en ring. Ett par får börja jaga/bli jagad. Den jagade kan ställa sig i armkrok med ett par. Om man krokar fast sig hos den vänstra parten måste den högra ge sig av och vice versa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Buffa boll

Material
  • Bollar
Kategori
Betyg 4.25/30

Beskrivning
I denna lek gäller det att driva en boll framåt, men inte med fötterna som i fotboll utan bara med hjälp av huvudet.
Deltagarna ställer upp sig längs en startlinje och ska när startskottet går, krypande, knuffa en boll med huvudet en sträcka, runda ett rundningsmärke och ta sig tillbaka till startlinjen igen.

Denna kan med fördel göras som en stafett! Prova med bollar i olika storlekar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dodgeball

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 4.24/47

Beskrivning
Dodgeball spelas på en yta stor som en volleybollplan. Två lag med 6 - 10 spelare på plan möts och målet är att bränna ut motståndarna genom att träffa dem med bollar. Mjuka bollar är bäst att spela med. Man brukar spela Dodgeball med 6 bollar men man kan använda fler eller färre.
Spelytan delas av en mittlinje och lagen rör sig endast över sin egen planhalva aldrig på motståndarnas sida.
Ca 3 meter från mittlinjen finns det en "attacklinje" på varje planhalva längs med mittlinjen. Denna linje är endast av betydelse i början av spelet, se nedan.

Man blir bränd om man
1. Blir träffad av en boll, under axlarna, kastad av en motståndare. Det är bara direkt träff som gills. Bollen får alltså inte ha studsat i golv, väggar eller annat innan den träffar, då är den död och ofarlig.

2. Trampar utanför spelområdet eller kliver över på motståndarnas planhalva. (Det finns flera varianter för exakt hur hårda reglerna för övertramp är. Allt från att man inte ens får nudda linjerna till att det räcker med att någon del av kroppen rör vid en linje för att man ska vara säker). Man får lämna planen för att hämta bollar som rullat utanför men bollen måste vara tillbaka på plan igen innan den får kastas. En regel som finns är att man måste lämna planen från kortlinjen längst bak för att få hämta bollar som rullat utanför.

3. Om en motståndare fångar en boll innan den studsat (lyra) blir den som kastat bollen bränd. Dessutom får motståndarna tillbaka en spelare på plan igen, antingen en tidigare bränd spelare eller en avbytare om det är fler spelare i laget än som får vara på plan från start. Det får dock aldrig vara fler spelare på plan än så många som startade matchen.

4. Om man träffar en motståndare i huvudet åker man själv ut. (En regel som varierar men som kan vara bra att ha med).

Spelet börjar med att bollarna radas upp på mittlinjen med jämna avstånd från varandra. Om man spelar med 6 bollar fördelas de lika, 3 bollar på varje sida om mittpunkten. Lagen ställer upp längs sina kortsidor längst ner på planhalvorna.
När domaren ger startsignal rusar lagen mot mitten för att plocka upp bollar. De får endast hämta de 3 bollar som ligger på högra sidan av mittpunkten sett från lagens håll. Bollarna måste sedan, efter de plockats upp, transporteras bakom "attacklinjen" innan de kastas på motståndarna.

Extraregler
Man kan begränsa matchtiden till 3 minuter, det lag med flest spelare kvar på plan vinner.

Om laget som leder har alla 6 bollarna på sin sida måste de göra sig av med minst en boll inom 5 sekunder.

Man får inte samla upp bollar som ligger på motståndarnas planhalva.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Ungerskt flaggspel

Material
  • Pannband
  • 2 flaggor
Kategori
Betyg 4.23/25

Beskrivning
Denna lek utförs med fördel i ett skogsparti. Deltagarna delas upp i två lag, rött och blått. Varje deltagare har ett pannband med ett fyrsiffrigt tal på. Pannbanden kan t.ex vara gjorda av breda tygremsor eller papper fäst på snöre. Det fyrsiffriga talet måste synas mycket väl på avstånd och vara skrivet i lagets färg. Siffran måste även vara unik för varje deltagare.
Lagen har också vars en flagga.

Innan leken börjar får lagen tid att gömma sin flagga inom det avgränsade lekområdet. Målet är att hitta motståndarnas flagga och föra den till en särskild plats, som en bas eller någon annan fast punkt. Men man måste vara försiktig. För om en motståndare ser och högt säger ens fyrsiffriga nummer är man ute ur leken! Läser man själv någon annans nummer är den motståndaren ute. Det är inte tillåtet att gömma sitt nummer under något. Tänk på att låta deltagarna byta nummer med varandra mellan omgångarna så att det inte går att lära sig någons nummer utantill!

Denna lek fick jag tips om av en ungersk kollega som brukade göra denna på sommarläger, därav namnet Ungerskt flaggspel. Den blev mycket uppskattad även av våra fritidsbarn! (skolår 3-4)

Leken kallas även "Nummerkrig" i original.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Dunkgömme

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.22/125

Beskrivning
Den ultimata kurragömmaleken!
En person står vid en stolpe (ex en flaggstång eller ett träd) och räknar till 100. Övriga deltagare springer och gömmer sig väl. När letaren räknat klart säger han 100 högt och tydligt så alla kan höra och börjar sökandet.

När letaren ser/hittar tex Kalle som gömt sig rusar båda till stolpen och försöker slå handen mot den först. Hinner letaren först säger han "Dunk för Kalle 1, 2, 3!". Då är Kalle ute ur leken. Hinner Kalle först säger han "Dunk för mig 1, 2, 3!" då har han klarat sig.

Den som blivit dunkad först av letaren blir ny letare nästa runda. MEN, skulle den som är sist kvar hinna före letaren till stolpen kan han, om han vill, säga "Dunk för hela rasket 1, 2, 3!" Då får letaren leta även nästa runda.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Parfotboll

Material
  • Snöre
  • Fotboll
Kategori
Betyg 4.18/79

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. I varje lag ställer sig sedan lagmedlemmarna två och två i par. I varje par binder de två spelarna fast den enes högerben mot kompisens vänsterben. Sedan möts lagen i en fotbollsmatch!

Kräver ett gott samarbete samt ett jämt deltagarantal.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Stapel kubb

Material
  • Kubbspel
Kategori
Betyg 4.17/65

Beskrivning
Vid familjeevenemang brukar vi spela kubb. Vid ett tillfälle var vi lite korta på femkampsgrenar och vi gjorde en "stapel-lek".

Alla ingående delar i ett kubbspel får användas. Staplas under en begränsad tid och stapeln ska kunna stå still i tex 30 sek. Högst stapel vinner!

Enkelt och roligt, även för gammelfarbror den fd konstruktören!
Bidrag från:
Anna
Läs eller lämna kommentarer (1)

Björnen sover

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.15/26

Beskrivning
En deltagare kurar ihop sig knäliggande mitt på golvet och håller händerna för ögonen. Övriga deltagare ställer sig runt om i ring och håller varandra i händerna.

Deltagarna i ringen ska gå runt personen i mitten och samtidigt sjunga den kända barnvisan "Björnen sover". När de sjungit sista ordet i sången vaknar björnen och ska fånga en deltagare som också blir björn i nästa runda. Leken fortsätter på samma sätt tills alla deltagare blivit förvandlade till björnar.
Melodi och text från Youtube
Björnen sover, björnen sover i sitt lugna bo,
han är inte farlig, bara man är varlig.
Men man kan dock, men man kan dock aldrig honom tro!


Läs eller lämna kommentarer (0)

Gagaboll

Material
  • Boll
  • Rink
Kategori
Betyg 4.13/23

Beskrivning
I gagaboll gäller det att vara den som är sist kvar på spelplanen efter att prickat ut de övriga deltagarna genom att träffa dem med en mjuk boll. Lite som gränsbrännboll men individuell.

Gagaboll spelas oftast på en plan med åttasidig 70 centimeter hög sarg. Varje del i sargen är mellan 1,5-2 meter lång.

Alla deltagare börjar matchen på plan med en hand på sargen. En match inleds med att lekledaren släpper in en boll på plan. Då får deltagarna röra sig fritt inom spelområdet.

Det går att slänga in en ytterligare boll för att få upp tempot och det blir för stillastående.

I spelet får boll endast slås med händerna, inte hållas fast eller sparkas. Då åker spelaren själv ut.

En träff gills endast om den är nedanför midja alternativt knähöjd. Det spelare som blir träffad är ute ur matchen.

Det går att tidsbestämma matcher också.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Evighetssvansjakten

Material
  • Lekband
Kategori
Betyg 4.08/28

Beskrivning
Detta är en utveckling av den vanliga svansleken. I den vanliga varianten får alla deltagare varsin svans (d.v.s. repstump eller lekband) som stoppas ner i byxlinningen sedan gäller det att stjäla varandras svansar och inte bli av med sin egen.

Men i denna variant, utan utslagning och med ännu mer rörelse, ger man hälften av deltagarna en svans och resten är utan.

De som har svans ska akta sig för att bli av med sin och de som inte har någon svans ska försöka ta en och sätta på sig själv. Leken fortsätter tills ledaren säger att leken är slut.

Alla är med hela tiden och ingen vinner. Toppenlek, speciellt med yngre barn i förskole- o lågstadieåldern.
Bidrag från:
Kajsa
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ultimate

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.08/26

Beskrivning
Som handboll fast med freesbee. Deltagarna delas upp i två lag. Storleken på spelplan kan variera beroende på hur många deltagare som är med, men en fotbollsplan är ganska lagom.

I Ultimate finns ingen kroppskontakt, tacklingar och knuffar är således förbjudna.

Det är inte tillåtet att rycka freesbeen ur händerna på en motståndare, då blir det frikast.

Det är inte heller tillåtet att springa eller gå med freesbeen om man har den utan den måste passas mellan lagmedlemmarna.

Freesbeen får inte nudda vid marken, om den gör det, t.ex efter en misslyckad passning, får motståndarlaget frikast från den plats där freesbeen landat.

Man får försvåra passningar genom att ställa sig ivägen och vifta med händerna framför den som har freesbeen, så länge det inte blir någon kroppskontakt.

Poäng får man om man lyckas passa freesbeen till en lagkompis som står inom målområdet. Målområdet för laget är en remsa utav planen längs motståndarnas kortsida. Målområdet måste vara väl markerat.

Ett lag får börja spelet genom ett utkast från sitt eget målområde, motståndarlaget gör sitt bästa för att försvåra och bryta passningar. Bryter man en passning vänder spelet bara. När det blir mål startas spelet igen med ett utkast från målområdet. Spela två halvlekar med sidbyte.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Färg och form

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.07/39

Beskrivning
Innan leken börjar får varje deltagare två papperslappar. På den ena skriver man en valfri färg och på den andra lappen ett föremål. Lapparna samlas in och sorteras i två olika högar. En för färglapparna och en annan för föremålslapparna.

Sedan delas deltagarna in i två lag. En person ur varje lag drar sedan en lapp ur varje hög. Sen gäller det för lagen att snabbast hitta ett föremål i den färg som stod på de båda lapparna. Det lag som hinner först får ett poäng!

Det går förstås också att hitta ett föremål som stod på föremåls lappen och någon annan sak i den färg som stod på den andra lappen.


Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (0)

Land och rike

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.07/203

Beskrivning
En ganska stor cirkel ritas i sanden.
Cirkeln delas in i lika många och stora tårtbitar som det finns deltagare i leken. Tårtbitarna blir deltagarnas länder. Man bestämmer vad ens land ska heta och ställer sig mitt i sitt tårtbits-rike.

Den som ska inleda leken tar en lagom stor pinne i handen och ska kasta in den i någons rike. Samtidigt som pinnen kastas säger man "Jag invaderar Legoland!" (eller vad landet nu heter). Alla utom den som fått pinnen inkastad i sitt rike springer ut ur cirkeln så långt man hinner. Den som fått pinnen i sitt land plockar snabbt upp den från marken och skriker "STOPP!!!" då måste de som springer stanna omedelbart och stå alldeles stilla.

För nu ska den som blivit invaderad försöka träffa någon av löparna med pinnen. Därför är det viktigt att pinnen inte är för stor eller för tung eller att man kastar för hårt. Lyckas man med att träffa någon med pinnen får man ta en bit av dennes rike genom att rita om gränsen så långt man når med pinnen.

Den gamla gränsen suddas ut. Sedan återgår alla till sina länder och den som blivit invaderad fortsätter leken genom att invadera någon annan.

Skulle man däremot missa när man kastar pinnen får istället den man siktade mot ta en del av ens rike med hjälp av pinnen.
Läs eller lämna kommentarer (25)

Poesiafton

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.07/14

Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att på lite olika ställen placera diverse föremål. Föremålen kan höra ihop, som stenar på ett ställe, frukter på en plats, kvistar och kottar på en, röda saker på en etc. Vid varje ställe placeras också en tom burk.

Deltagarna delas in i grupper, lika många som ställen med föremål. Varje person får en penna och lika många papperslappar att skriva på som det finns ställen med föremål. Grupperna ges tid att gå runt och titta på de olika ställena och varje deltagare ska för sig själv skriva ner det ord som bäst beskriver sakerna han eller hon tittar på. T.ex "hårt" eller "grå" om det är stenar som beskådas. Lappen viks ihop och läggs i ställets burk. När alla deltagare i gruppen lagt sin lapp i burken byter grupperna ställe, samtidigt.

När grupperna varit vid samtliga ställen samlar ledaren in alla burkar, nu sprängfyllda med lappar. Sedan delar ledaren ut en burk till varje grupp. Nu får grupperna tömma burken på lappar, läsa vad som står på dom och sedan komponera en dikt. Alla orden från burken måste vara med i dikten, även om samma ord förekommer flera gånger. Så om ordet "gulleplutt" dyker upp på fyra lappar ska det finnas fyra "gulleplutt" i dikten.

Sedan läses givetvis alla gruppernas dikter upp högtidligt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ta en kotte

Material
  • Kottar
Kategori
Betyg 4.06/29

Beskrivning
Deltagarna delar upp sig i par två och två och letar sedan upp en kotte i skogen. Sedan ställer alla paren sig i en ring, ansikte inåt. Den ena i paret står bredbent framför sin partner. Alla parens kottar läggs i en hög mitt i ringen och lekledaren tar sedan bort en kotte.

På signal från lekledaren springer deltagarna som står bakom partnern ett varv medurs, kryper mellan benen på sin partner, tar en kotte, vilken som helst, och ställer sig framför kompisen.

Men eftersom lekledaren ju tagit bort en kotte blir ett par utan och får sitta sidan om till nästa runda. Lekledaren tar bort ännu en kotte så att det alltid finns en mindre än antalet par, och leken fortsätter. Nu är det den andres tur att springa.

Man kan leka denna lek med bara en kotte i mitten, då gäller det att nå den först och vinna ett poäng till sitt lag.

Man behöver då inte ens vara uppdelad i par utan alla deltagarna står i en ring och får en siffra 1, 2, 3 eller 4. Lekledaren säger en siffra, tex 3, då gäller det för alla treor att springa ett varv och krypa mellan benen på personen som står till vänster om sig och nå först till kotten.

Finns det inte tillgång till kottar får man la använda stenar istället juuuu! :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bakvänd kurragömma

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.05/197

Beskrivning
En variant på vanlig kurragömma fast här är det inte en som ska hitta alla de andra utan tvärtom! Alla deltagare utom en börjar med att högt räkna till 100 tillsammans. Den som inte räknar ska hitta ett klurigt gömställe som kan gömma flera personer. För, när de övriga deltagarna räknat klart ska de förståss leta upp den som gömt sig. När någon hittar den som gömt sig ska han INTE tala om det högt för de övriga utan tyst gömma sig tillsammans med honom.

Efterhand som deltagarna hittar gömstället ansluter de sig tyst till de gömmande tills dess att alla gömmer sig på samma ställe. Då kan det vara den som först hittade gömställets tur att börja gömma sig.
Läs eller lämna kommentarer (5)

Vattenkedja

Material
  • Vatten
  • Spannar
  • Muggar
Kategori
Betyg 4.04/170

Beskrivning
Deltagarna ställer sig på ett led. Alla har vars en mugg. Försteman i ledet står vid en vattenkälla av något slag, t.ex en spann full med vatten. Siste man står vid en tom spann. När startsignalen går fyller försteman sin mugg med vatten ur spannen och häller sedan över vattnet från sin mugg till nästa persons mugg osv. När siste man får vattnet i sin mugg häller han det raskt ner i sin spann. Så fortsätter leken, antingen under en förutbestämd tid eller tills vattnet i första spannen är slut. Då mäter man hur mycket vatten laget lyckats transportera.

Det finns oändligt med varianter på denna lek. En är att försteman står med en spann vid t.ex en sjö (om det finns en sådan där man är). Försteman fyller sin spann med vatten och slänger det till sina lagkamrater, som står en bit bort med sina muggar beredda att fånga. Det vatten de lyckas fånga i sina muggar springer de iväg med och öser ner i en gemensam spann.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Pin It on Pinterest