Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekar
560 lekar hittades.

Sten sax påse hejarklacken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.25/8

Beskrivning
Deltagarna får röra sig fritt inom ett avgränsat men rymligt område. De utmanar varandra fritt i klassisk sten, sax, påse duell en mot en.

I denna variant blir den som förlorar duellen hejarklack till vinnaren och följer bakom denne i led och hejar friskt på sin ledare i alla kommande dueller.

Segraren i vare duell vinner sin motståndare samt alla följare tills det blir en stor episk final där alla firar mästaren till slut.

I sten, sax, påse möts två personer i duell med följande handgester.
Sten - en knuten hand.
Sax - pekfinger och långfinger sträcks ut för att likna en sax.
Påse - öppen utsträckt handflata för att likna en papperspåse.

Motståndarna står vända mot varandra och räknar i takt till tre och väljer på tre sin handgest.
Den som visar sten vinner över sax, sax vinner över påse och påse vinner över sten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hjul tagen

Material
  • Snö
Kategori
Betyg 2.67/6

Beskrivning
Om det är mycket snö utomhus och spring i benen går det att leka tagen i snön på detta vis.

Alla deltagarna hjälps först åt att trampa upp en stor cirkel i snön. Från cirkeln trampas sedan även gångar med jämna mellanrum rakt in mot ett nav i mitten så att det liknar ett stort cykelhjul.

Sedan leker alla tagen i snöhjulet. Det är såklart bara tillåtet att springa i de upptrampade gångarna.

En börjar att jaga, när den kullat någon annan deltagare blir det den som jagar.

Leken avslutas bäst med varm choklad. En riktig (h)jul lek!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Applådbollen

Material
  • Liten boll
Kategori
Betyg 4.01/9

Beskrivning
Ledaren har en boll i sin hand och ger deltagarna instruktion om att det är en "applådboll".
När bollen är i luften ska alla applådera, när ledaren fångat bollen i handen igen ska det vara tyst.

Bollen kan kastas olika högt för olika långa applåder.
Eller då och då låtsas kasta upp bollen men luras och ha kvar den i handen.
Och sedan såklart på väldigt omständligt och övertydligt sätt berätta reglerna för leken igen.

Det skulle säkert gå att göra denna lek som en typ av utslagslek om man vill, att den som råkar applådera när bollen inte är i luften, eller inte applåderar när den är det, är ute ur omgången.

Men jag brukar bara använda applådbollen som en kul lek att fånga uppmärksamhet i samlingar. Brukar vara väldigt uppskattad och effektiv!

Brukar också berätta att det dessutom är en Dansk applådboll för att öka mystiken lite.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Marshmallow utmaningen

Material
  • Marshmallow (mellanstor)
  • Spagetti
  • Maskeringstape
  • Snöre
  • Tidtagarur
  • Mätredskap
Kategori
Betyg 4.00/2

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om cirka 4 personer i varje.

Varje grupp får 20 stycken spagettistrån, 1 meter maskeringstape (som är lätt att riva i mindre delar), 1 meter snöre samt en marshmallow.

Grupperna startar samtidigt på en given startsignal och får 18 minuter på sig att bygga en så hög fristående struktur (torn) som möjligt av det tilldelade materialet, med marshmallown så högt placerad som möjligt.

Strukturen mäts från ytan den är byggd på upp till marshmallowns högsta punkt.

Den grupp som lyckats bygga och placera marshmallown högst har segrat!

Innan utmaningen börjar förklarar lekledaren förutsättningarna. Bland de viktigaste detaljerna brukar vara:

- Strukturen måste stå fritt av sig själv, ej lutas eller bindas upp mot något.
- Spagettin får brytas, snöret klippas och tapen delas i mindre delar.
- Marshmallown får inte brytas ner i mindre delar, men kan spetsas med spagettin för att hålla -den på plats.
- När tiden är ute ska allt byggande sluta direkt.
- Grupperna får inte mer material när det som tilldelats från början är slut.
- Oavsett hur hög strukturen är mäts endast avståndet mellan mark och marshmallow.

Lekledaren ser sedan till att hålla tiden, påminna om hur lång tid det är kvar och se till att reglerna följs.

"The marshmallow challenge" är en designutmaning för mindre grupper som görs världen runt av människor i alla åldrar. Det går att läsa mer på hemsidan https://www.marshmallowchallenge.com/

Jag brukar i yngre barngrupper tona ner tävlingsmomentet mellan grupperna och säga det är ett gemensamt utforskande för att hitta bra strategier i byggandet. Att det är ok att kopiera andras idéer och dela med sig av sina.

Om något lag märker en svaghet i sitt bygge, tillexempel att strukturen viker sig under marshmallowns tyngd, delar de med sig av upptäckt.

Även tilldela ytterligare byggmaterial mot slutet för att hålla uppe motivationen ibland, men då får alla grupper samma mängd extra material.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Tre i rad stafett

Material
  • 9 rockringar
  • 6 ärtpåsar i två färger
Kategori
Betyg 3.50/6

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag som ställer upp på led bakom en startlinje.
Varje lag får tre ärtpåsar i en lagfärg som läggs vid startlinjen.

Några meter ifrån startlinjen placeras de nio rockringarna i en kvadratform med tre rockringar i tre rader under varandra så att de bildar en stor tre i rad spelplan.
Målet är att som i ett parti tre i rad, placera sitt lags ärtpåsar i en sammanhängande rad av tre på spelplanen. Antingen på längden, tvären eller diagonalt.

På given startsignal plockar första person ur varje lagled upp en ärtpåse i sitt lags färg och rusar mot rockringarna och släpper ärtpåsen inuti en valfri tom rockring.

Om det redan ligger en ärtpåse i en rockring är den upptagen och en annan ring måste väljas, så det gäller att vara först!

När ärtpåsen placerats i en ring återvänder deltagaren snabbt till sitt lag igen och växlar med nästa lagkompis i ledet med en high-five handklapp.

Deltagare två tar också med sig en ärtpåse och placerar den i en tom ring, återvänder till lagledet och växlar med nästa deltagare som tar med sig den sista ärtpåsen och lägger den i en tom rockring.

Så länge inget lag fått tre ärtpåsar i rad fortsätter partiet. Nästa deltagare springer efter växlingen till spelplanen utan ärtpåse, men ska då istället välja att flytta en av lagets ärtpåsar ur en rockring till en annan tom rockring. Ärtpåsen måste byta rockring och får inte läggas tillbaka i samma.
När flytten är gjord återvänder deltagaren till sitt lag och växlar till nästa deltagare som väljer att flytta en annan av lagets ärtpåsar.

Så fortsätter leken tills ett lag lyckats få tre i rad och vinner partiet!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hur många?

Material
  • Påse
  • Golfbollar
Kategori
Betyg 3.33/3

Beskrivning
En påse som inte är genomskinlig fylls med ett varierande antal golfbollar eller annan sak av liknande typ eller storlek.

Deltagarna får sedan sticka ner händerna i påsen och utan att titta försöka lista ut hur många saker som finns i påsen!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fruit ninja

Material
  • Ärtpåsar
  • Skynke
  • Hink
Kategori
Betyg 3.75/4

Beskrivning
En person ställer sig dold bakom ett skynke med ett flertal ärtpåsar. Ärtpåsarna får gärna vara i blandade färger. Om leken görs i gymnastiksal går det att använda en gymnastikmadrass lutad mot en bom att stå bakom.

Övriga deltagare ställer sig på andra sidan skynket. Personen med ärtpåsarna börjar kasta ärtpåsar över skynket. Ärtpåsarna behöver lobbas över skynket med en ganska hög båge och lagom takt. Underhandskast fungerar nog bäst.
Höjd och hastighet kan anpassas för högre eller lägre svårighetsgrad.

Personerna på andra sidan ska fånga upp ärtpåsarna innan de landar i golvet, gärna i en liten hink eller liknande behållare.

Om ärtpåsarna har olika färger går det att utse en färg som farlig och därför inte ska fångas. Som bomberna i spel appen Fruit ninja.

Det kan vara ganska lagom om det är en eller två personer som fångar per omgång.
Byte kan göras om en ärtpåse träffar golvet eller ett visst antal ärtpåsar fångats. Eller om en farlig ärtpåse fångats.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Glasfyllning

Material
  • Glas
  • Vatten
Kategori
Betyg 3.00/4

Beskrivning
Ett tomt glas ställs på ett bord. Alla deltagare ska sedan i turvis ordning fylla vatten i glaset utan att det svämmar över brädden. Antingen ur egna glas eller en kanna som alla använder.
Man får fylla i hur mycket eller lite vatten som helst när det är ens tur att hälla. Men den som häller i droppen som får glaset att svämma över har förlorat.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sammansatta ordleken

Material
  • Papper
  • Penna
Kategori
Betyg 4.80/5

Beskrivning
Lekledaren ger deltagarna ord, som exempel ?skol-?, sedan ska deltagarna antingen enskilt eller i lag konstruera så många sammansatta ord som möjligt utifrån det givna ordet. I detta fall kan det vara:
? skolHUS
? skolGÅRD
? skolBUSS
? skolBIBLOTEK
? skolBOK
? skolVAL
? skolBYGGNAD

och så vidare. Varje ord ger ett poäng.
Andra ord som kan vara grundord: sommar-, bad-, glass-, polis-, av-
Läs eller lämna kommentarer (0)

Frågesport i lag

Material
  • Numrerade frågor med svar
  • Whiteboardtavla (eller liknande)
Kategori
Betyg 3.00/2

Beskrivning
Lekledaren förbereder en lista kluriga frågor med svar. 20-30 stycken kan vara ett lagom antal. Frågorna ska vara numrerade.

Det kan vara blandade frågor eller inom ett särskilt område eller tema. Tillexempel sport, 80-tals musik, Disneykaraktärer och så vidare.

Om det är 20 frågor i leken skriver lekledaren upp siffrorna 1 till 20 på whiteboarden.

Deltagarna delas in i två lag.

Ett lag lottas att börja och skickar fram en av sina medlemmar till whiteboarden där denne får välja en siffra genom att sudda ut den från tavlan.

Lekledaren läser upp frågan som motsvarar den valda siffran som suddades ut.

Om deltagaren kan ge svaret på frågan själv utan stöd får laget 3 poäng. Om deltagaren behöver hjälp kan denne ta med sig frågan till sitt lag som får diskutera svaret, men får då bara 1 poäng för rätt svar.

Blir svaret fel får motståndarlaget chans att svara och får 1 poäng för ett rätt svar.

Lagen turas om att skicka fram deltagare i turordning så att alla får chans att gå fram till tavlan.

Några av frågorna kan lekledaren i hemlighet bestämt vara bonusfrågor och ger mer poäng för rätt svar. Dessa får gärna vara lite extra svåra och ge dubbel poäng.

Det lag som har mest poäng när frågorna är slut vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest