Bollekar

Sök bland lekarna
Bollar kan man använda till mycket! Här är några förslag.
108 lekar hittades.

Dubbeljägarboll

Material
  • Lagvästar
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 4.00/4

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag, t.ex röda och blå laget. Lagen får västar eller lagband så att man tydligt kan se vem som är med i vilket lag. Lagen har också en mjukboll i lagets färg.
Lagen kan börja från varsin sida av gymnastiksalen.
Reglerna är som i vanlig jägarboll, det gäller att pricka motståndarna med sitt lags boll. De som blir träffade åker ut, endast direktträff gills dock ej huvud träffar.
Det lag som först bränt ut alla motståndare vinner.

Man får inte springa med bollen, den måste passas inom laget. Om man är ensam kvar i sitt lag får man lov att springa med boll. Man får ej heller avsiktligt slå bort motståndarnas boll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Spökbollsfyran

Material
  • Gymnastikbänkar
  • 4 st mjukbollar
Kategori
Betyg 3.42/12

Beskrivning
Minst fyra bänkar ställs i kors mitt i gymnastiksalen så att golvet delas in i fyra lika stora rutor.
Deltagarna delas in i fyra lag som ställer sig i varsin ruta.
Man spelar med upp till fyra mjukbollar. Varje lag kan börja med varsin boll.
Det gäller att bränna motståndarna genom att träffa dem med bollarna. Direkt träff är det enda som gills, inga huvudträffar.
Om man blir träffad av en boll måste man springa ett varv runt hela salen tillbaka till sin ruta, då är man med i spelet igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Håll golvet rent

Material
  • Bollar eller ballonger
Kategori
Betyg 3.67/12

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Lagen ställer sig på varsin halva av gymnastiksalen. Ett flertal bollar sprids ut över hela spelplanen. Använd gärna mjukbollar.

Från då startsignalen går och under 2-3 minuters tid gäller det att hålla sin sida av gymnastiksalen ren från bollar. Alltså gäller det att skicka över bollarna till motståndarnas sida så fort det går. Problemet är att de förståss gör samma sak.

När slutsignalen ljuder får ingen röra några bollar. Alla hjälps åt att räkna hur många bollar som finns på varje sida. Det lag med färst bollar på sin sida vinner.

Denna lek går lika bra att leka med ballonger! Kul på festen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flaskboll

Material
  • Flaskor med vatten till alla
  • Boll
Kategori
Betyg 3.46/22

Beskrivning
Alla deltagare står i en cirkel. Alla ska ha en flaska fylld med vatten stående på marken framför sig. Gärna en liten PET flaska. Flaskorna ska ej ha korkar.

En deltagare har en boll och ska försöka pricka någonannans flaska så att den välter.

Den vars flaska har prickats och vält måste först plocka upp bollen innan flaskan får ställas upp. Under tiden som bollen hämtas rinner det förstås vatten ur flaskan.

När vattnet i ens flaska är slut är man ute ur leken.
Det gäller att vara ensam kvar med vatten i sin flaska!

Det är inte tillåtet att kasta på flaskorna precis sidan om sin egen.
Man får inte heller skydda sin flaska från att bli träffad på något sätt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dubbel killerboll

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.42/26

Beskrivning
Dubbel killerboll fungerar nästan som vanlig killerboll.
Skillnaden är att deltagarna arbetar i par och håller varandra i händerna. Man får lov att skydda sig med huvudet och händerna.

Annars är reglerna de samma. Deltagarna sprider ut sig över lekytan. En eller flera mjukbollar släpps in i spel och det gäller att träffa motståndarparen med dem.

Blir man träffad är man ute och får sitta vid sidan av tills det paret man blivit träffad av själva blir brända. Eller göra en uppgift för att sedan få vara med igen.

Släpper man handkopplingen så blir man självtagen och får då utföra en uppgift t.ex. 5 situps eller 5 svikthopp.

Det räcker att en i paret blir träffad för att båda ska utföra uppgiften.

Snäppet bättre än vanlig killerboll för man måste samarbeta med en kompis också!
Bidrag från:
Peter Sund
Läs eller lämna kommentarer (1)

Älgjakten

Material
  • Bänkar
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.72/18

Beskrivning
Två gymnastikbänkar ställs ihop längs mittlinjen så att de bildar en lång bänk. En deltagare utses till älgjägare och ställer sig några meter från bänkarnas ena långsida med en massa mjukbollar nära till hands.

Övriga deltagare är älgar och ska röra sig på led i cirkel medurs runt bänkarna. När en älg rör sig längs långsidan som vätter mot jägaren får jägaren försöka pricka den med en boll. Så fort älgen viker av runt kortsidan och rör sig längs långsidan som inte vetter mot jägaren är den fredad. Som en skjutgalleria på tivoli.

Om en älg blir träffad av en boll blir den också jägare och hjälper till att jaga. Den älg som klarar sig längst blir skogens konung (och kan bli ny jägare nästa runda)

Jägarna får hämta lösa bollar över hela salen men får bara kasta från ett bestämt område på ett bestämt avstånd.

Vi försökte att ha en jägare på varje sida bänkarna vilket också fungerade bra.


Läs eller lämna kommentarer (2)

Jägargatan

Material
  • Mjukbollar
  • Lagband
Kategori
Betyg 3.88/16

Beskrivning
Jägargatan är en variant av jägarboll. I vanlig jägarboll rör deltagarna sig fritt över hela gymnastiksalen men här löper man fram och tillbaka över golvet från kortsida till kortsida.
Vid kortsidorna är man i bo och kan inte bli tagen. Där får man stanna i säkerhet i max 15 sekunder.

Två jägare börjar leken i mitten av gymnastiksalen. De som är jägare har lagband. Övriga deltagare ställer upp längs kortsidorna.
När deltagarna springer över golvet riskerar de att bli brända av mjukbollar som jägarna kastar.

Jägarna får inte springa med boll utan bollen måste passas fram.

Om man träffas får man ett lagband och blir också jägare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Stress

Material
  • Basketboll
  • Basketkorg
Kategori
Betyg 3.51/24

Beskrivning
Deltagarna ställer sig på ett långt led framför en basketkorg med start från strafflinjen.
De två första i ledet har varsin basketboll i händerna.

När starten går ska förste man försöka skjuta så många mål i korgen som möjligt med sin boll och får hålla på med det ända tills någon annan deltagare i ledet lyckas göra mål.

För varje deltagare i ledet får i turordning ett försök att med sin boll göra mål men om det misslyckas lämnas bollen till nästa person i ledet som får ett skottförsök och så vidare.

Lyckas man pricka rätt blir man den som får samla mål, annars ställer man sig sist i ledet. Blir man bortpetad som målsamlare får man också ställa sig sist i ledet.

Den som samlat flest mål när leken är över vinner! Antingen kan man hålla på tills någon uppnår en viss poängsumma eller på tid.

Läs eller lämna kommentarer (2)

Fotbollsbowling

Material
  • Fotboll
  • Koner
Kategori
Betyg 3.33/41

Beskrivning
Ställ tio koner i en triangelformering, ganska tätt uppställda som käglorna står i vanlig bowling. Placera dig sedan med en fotboll några meter i rak linje ifrån ett av hörnen i kontriangeln.
Försök sedan att skjuta omkull så många koner som möjligt med fotbollen!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fotbollscurling

Material
  • Fotbollar
  • Något att markera bo med
Kategori
Betyg 3.47/35

Beskrivning
Markera ett bo liknande det i vanlig curling genom att t.ex. ställa ut en kon och/eller måla en markering på marken. Det går också att använda hopprep om man spelar på gräs.
Sedan ställer deltagarna sig några meter från boet och försöker sparka fotbollar så att de stannar så nära boet som möjligt.
Om man spelar med flera bollar gäller det att den egna bollen ligger närmast boet.
Det gäller att slå iväg bollarna med känsla!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Mattebowling

Material
  • PET-flaskor
  • Bollar
Kategori
Betyg 3.92/40

Beskrivning
Ta några PET-flaskor och ge varje flaska ett värde genom att skriva olika siffror på dem. En siffra på varje flaska.
Ställ sedan upp flaskorna som käglorna står i bowling och låt deltagarna försöka välta så många de kan genom att rulla bollar mot dem.

Man får poäng genom att man lägger samman värdena på de flaskor som fallit!

Det kan vara bra att fylla flaskorna med lite vatten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Buffa boll

Material
  • Bollar
Kategori
Betyg 4.25/30

Beskrivning
I denna lek gäller det att driva en boll framåt, men inte med fötterna som i fotboll utan bara med hjälp av huvudet.
Deltagarna ställer upp sig längs en startlinje och ska när startskottet går, krypande, knuffa en boll med huvudet en sträcka, runda ett rundningsmärke och ta sig tillbaka till startlinjen igen.

Denna kan med fördel göras som en stafett! Prova med bollar i olika storlekar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Amerikansk fotboll (lätt)

Material
  • Koner
  • Lagvästar
  • Amerikansk fotboll
Kategori
Betyg 3.52/21

Beskrivning
Detta är en mycket förenklad version som vi fick anpassad av en amerikanare. Den fungerade till en grupp tredjeklassare utan någon som helst erfarenhet av sporten. Tacklingar är borttagna och nästan den enda kontakten är att den som löper med boll blir tagged (kullad) av en motståndare. Beröringen måste då vara tydlig med båda händer (ej våldsam) för att gällas.
En amerikansk fotboll är oval till formen och finns i olika storlekar, men det kan gå att spela med en vanlig boll.

Varje spelare har en speciell roll i matchen som är indelat i korta men intensiva moment (anfalls försök). Under ett spelmoment är ett lag anfallare och det andra försvarare. Bollen får bara passas en gång under ett anfall och då endast framåt, sedan gäller det att löpa med bollen.

Spelets mål är för det anfallande laget att på högst fyra försök arbeta sig allt närmare försvararnas mållinje för att slutligen lyckas ta poäng genom att placera bollen inuti deras målzon (end zone). Poäng, touchdown, görs antingen genom att en anfallare springer in med bollen i målzonen eller tar kontrollerat emot en passning ståendes i zonen. En touchdown ger 6 poäng.

Förbered genom att placera ut koner mitt emot varandra längs båda långsidorna så att spelplanen delas in i c:a 8-10 lika stora rektanglar. Lagens målzoner är bakom sista konparet från mittlinjen räknat.

Spelet börjar med en kick off genom att det försvarande laget sparkar bollen från sin planhalva så långt ner i det andra lagets planhalva som möjligt. Hela det försvarande laget börjar nära sin egen mållinje. Kickoff går till så att en knästående spelare håller bollen på plats så att den står på högkant medan en annan spelar tar sats och sparkar iväg den. Resten av deras lag står uppställda på linje bakom dem redo att springa så fort bollen blivit sparkad.

Det anfallande laget står utspridda på sin planhalva beredda att fånga upp bollen varhelst den kommer.

När bollen blivit sparkad fångar en anfallande spelare (vem som helst) upp den och börjar genast löpa mot motståndarnas målzon, lagkamraterna försöker skydda bollbäraren så gott det går från att bli tagen av motståndare genom att springa i vägen för försvararna som kommer stormande över planen samtidigt som bollen. Bollbäraren får i detta läge inte passa, bara springa - för livet!

När bollbäraren blivit fångad stannar spelet direkt och alla intar positioner för igångsättande igen.

Bollen läggs på marken centralt på planen i linje från där spelet avstannade. C:a fyra spelare från varje lag ställer upp på linje tätt mot varandra på ömse sidor om bollen med sin målzon i ryggen. Ingen spelare får befinna sig på motståndarnas sida om man tänker sig en osynlig linje från kantlinje till kantlinje där bollen ligger.

Den i anfallande lag som ska agera QuarterBack (QB ) ställer sig mellan sina fyra lagkamrater och lägger en hand på bollen.
De övriga spelarna i anfallande lag ställer sig redo att springa på ömse sidor till höger och vänster om personerna i mitten på jämnt avstånd från varandra mot kantlinjerna. De är receivers och ska ta emot passningen från QB.

I det försvarande laget radar de övriga spelarna upp sig på två linjer med jämnt avstånd från varandra bakom de fyra som står i mitten. De ska vara beredda på att stoppa anfallaren som har bollen, de som står i sista linjen är försvararnas "last line of defence" om anfallet lyckas passera de två första linjerna med försvarare.

Spelet sätts igång genom att QB med handen på bollen ropar "Hot, hot, HIKE!!" högt och tydligt. "HIKE!!" är startsignalen och genast lyfter QB bollen från marken och tar ett par steg tillbaka bakom sina fyra blockerare samtidigt som receivers börjar löpa mot försvararnas målzon redo att ta emot en passning. Försvararna i de bakre linjerna försöker skära av passningsmöjligheter.

De fyra närmast mitten i försvarande lag ska försöka ta sig fram till QB och fånga denne innan passning hinner ske medan QBs fyra lagkamrater ska stoppa dem genom att helt enkelt ställa sig i vägen.

De som skyddar QB står med sina armar korsade över bröstet och får alltså inte använda sina händer utan bara stå i vägen. För att ge QB en liten chans måste försvarande lag räkna till tre sekunder innan de får ge sig på QB.

QB ska passa bollen till någon av sina springande receivers som försöker ta sig så långt ner på försvararnas planhalva som möjligt, helst in i målzonen för en touchdown. De som försvarar ska kulla bollspringaren innan det sker eller stjäla passen. Passning får bara ske framåt och endast en passning per anfall!

Om passen misslyckas, det vill säga går över sidlinjen eller studsar i marken avbryts spelet och spelarna ställer upp igen på samma plats för ett nytt försök.
Anfallande lag har fyra försök (down) att göra poäng eller komma närmare målzonen under ett anfall i denna variant. För att ett försök ska räknas som lyckat bör laget tjänat in meter motsvarande bredden av en rektangel, alltså avståndet mellan två koner.

Om en motståndare fångar en passning i luften vänder spelet omedelbart och den som tog passningen kan börja springa mot motståndarnas målzon, hela vägen eller så långt det bara går för fyra down till det egna laget.

Men om passningen lyckas och anfallande lags receiver lyckas tjäna in ett antal meter innan den blir fångad flyttas försöken närmare motståndarnas målzon till den plats där receivern blev stoppad. (I riktig football får anfallande lag fyra nya försök efter ett lyckat).

Om receiver trampar över sidlinjen med bollen stannar spelet och startas med en down mitt på planen i linje från där övertrampet skedde om de intjänade metrarna är tillräckliga. Lagen har fortfarande samma roller så turen går inte över vare sig vid övertramp eller om bollen går över sidlinjen så länge anfallande lag har försök kvar.

Om det blir poäng går anfallsturen över till det andra laget och spelet sätts igång som det gjorde från början, genom att försvarande lag sparkar ner bollen från egen planhalva till motståndarna.

Om anfallande lag misslyckas med att göra poäng på sin fjärde down går anfallsturen över till motståndarna och de får fyra downs med start från den plats där anfallarna påbörjade sin sista down.

Om läget är så illa för anfallande lag att de inser att en misslyckad fjärde down skulle ge motståndarna ett allt för bra utgångsläge när turen går över kan de använda sig av en så kallad punt. Det innebär att de använder sin sista down åt att skapa ett sämre utgångsläge för motståndarna.

En punt görs genom att QB efter "Hot, hot, HIKE!" istället för att passa framåt lämnar bollen bakåt till en spelare (puntern) som ställt sig strax bakom. Puntern sparkar iväg bollen så långt ner på motståndarnas planhalva det bara går likt en utspark från en målvakt i vanlig fotboll.

Försvarande lag snappar upp bollen, som vid en kick off och blir anfallande. Nu gäller det för andra laget att försöka stoppa bollbäraren så fort det går så att anfallande lag inte hinner tjäna in för många meter.

Träna igångsättande ett par gånger, det är den svåraste delen av spelet.

När deltagarna blivit lite säkrare på grunderna kan man prova olika taktiker och uppställningar för receivers och hur de ska löpa. Sedan kan man fylla på med fler regler efterhand, detta är bara de mest grundläggande delarna.

Tips från Jonas, häng tygband i byxlinningen på varje spelare som man kan snappa istället för att använda tvåhands kullning så blir det enklare att döma.


Läs eller lämna kommentarer (2)

Parfotboll

Material
  • Snöre
  • Fotboll
Kategori
Betyg 4.18/79

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. I varje lag ställer sig sedan lagmedlemmarna två och två i par. I varje par binder de två spelarna fast den enes högerben mot kompisens vänsterben. Sedan möts lagen i en fotbollsmatch!

Kräver ett gott samarbete samt ett jämt deltagarantal.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Fem prickar

Material
  • Fotboll
  • Fotbollsmål
Kategori
Betyg 3.83/23

Beskrivning
I denna leken gäller det att undvika bli den som släpper in fem straffsparkar först. För varje straff man släpper in som målvakt får man en prick (poäng). Poäng är inte bra här för när man fått sin femte prick är man ute ur leken.

Alla deltagare, förutom en som börjar som målvakt, ställer upp på led bakom straffpunkten. Första personen i ledet inleder genom att försöka skjuta en straffspark i mål bakom målvakten.
Lyckas straffläggaren göra mål får denne ställa sig sist i ledet och målvakten får en prick.

Misslyckas straffen, alltså om målvakten räddar bollen, eller om bollen går utanför mål, får den som lade straffen bli målvakt och den som stod i målet får ställa sig sist i straffsparkskön.

Om man släppt in fem straffar åker man ut och den som är sist kvar vinner.

Detta var en mycket populär rastlek när jag gick i skolan. Vi hade tilläggsreglen att om en målvakt hade fyra prickar var straffläggaren tvungen att skjuta med fel fot, dvs vänster fot ifall det var en högerskytt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Passningsstafetten

Material
  • En boll till varje lag
Kategori
Betyg 3.78/18

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp på led. Den som är först i ledet har en boll och står vänd mot sitt lag, en till två meter bort.

Stafetten inleds med att försteman kastar bollen till den som är nummer två som genast passar tillbaka och sätter sig ner på golvet.
Sedan passar försteman i tur och ordning till nästa och nästa i sitt lag och får tillbaka bollen tills alla i ledet sitter ner. Då får den som är nummer två i laget ta över passnings positionen, alla i laget reser sig upp igen och den som började passa ställer sig nu sist i ledet. Så fortsätter man tills dess att alla är tillbaka i sina startpositioner.

Laget som är först klart vinner!

Den som passar bollen står kvar på samma plats framför sitt lagled hela tiden.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bollsistan

Material
  • Mjukboll
  • Bon
Kategori
Betyg 3.86/14

Beskrivning
Alla deltagare ställer sig i ett bo förutom en person som börjar som tagare. Den som tar har en mjukboll.

Är man utomhus och leker kan träd, stenar eller vad annat man nu kan finna vara bon, så länge det är tydligt var man är säker. Är man i en gympasal går det att lägga ut rockringar på golvet.

Leken börjar med att tagaren ropar att "alla måste ut!", då ska alla lämna sina bo och försöka hitta ett nytt. Deltagare som inte är i ett bo kan tagaren försöka träffa med bollen. Den som blir träffad blir då också tagare. Är det flera som tar får de passa bollen mellan sig.

Om den som började som tagare tycker att för många deltagare gömmer sig i bo går det bra att ropa att "alla måste ut" igen!

Bollsistan blir den deltagare som är sist kvar och kan börja som tagare i nästa omgång.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Konprickboll 2

Material
  • Koner
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.38/13

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lika stora lag som ställer upp sig längs varsin kortsida. Bakom baslinjen på en tennisbana är lagom.

Varje deltagare får varsin mjukboll. Längs mittlinjen placeras 10 koner, dessa ska deltagarna försöka pricka så att de välter. Den som prickar en kon åt sitt lag får hämta den välta konen. Varje kon är värd en poäng.

Man kan sätta ut en bonus kon i annan färg som är värd fem poäng.

Varje lag får utse en eller två personer som får röra sig ute planen för att samla in bollar till sitt lag. De får dock inte röra konerna.

När alla koner blivit insamlade, eller efter utsatt tid räknas poängen ihop. Det lag med flest poäng vinner!
Bidrag från:
Johannes
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gravida ormen

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.35/26

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om fyra personer. Grupperna bildar led som ställer upp längs en startlinje.

Varje grupp får tre mjukbollar. Mjukbollarna ska klämmas mellan lagmedlemmarna i ledet och ska stanna kvar där (mellan rygg och mage) utan att någon använder händerna, så det gäller att stå tätt!

Leden ska sedan vid startsignal röra sig framåt en bana eller en sträcka utan att tappa bollarna. Skulle någon boll ramla i golvet eller händer användas måste den som stod först ställa sig sist innan ledet får fortsätta!
Ledet som kommer först i mål vinner ära och berömmelse.

Mjukbollarna kan bytas ut mot ballonger eller annat!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Murboll

Material
  • Plintar
  • Bänkar
  • Gymnastikmattor
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 4.07/29

Beskrivning
Leken förbereds med att man delar av gymnastiksalen genom att bygga en mur längs mittlinjen bestående utav t.ex. gymnastikmattor, plintar, bockar och bänkar.

Längst ner på varje planhalva nära, i linje med kortlinjen ställs en bänk med tre koner på som motståndarna under spelets gång ska försöka pricka ner.

Deltagarna delas in i två lag som tar varsin planhalva i besittning och varje lag får fem mjukbollar att börja med. Man kan dela ut fler bollar ifall spelet blir för stillastående.

Deltagarna får endast röra sig på sin egen planhalva under leken.

Vid sidan av planen har varje lag en avbytarbänk.

Spelets mål är att vinna antingen genom att pricka ner alla motståndarnas koner eller bränna ut alla motståndare från planen genom att träffa dem med en boll. Huvud och händer är fria.

De som blivit träffade av en boll sätter sig omgående på lagets avbytarbänk.

Men deltagare som sitter på bänken får i turordning som de blivit brända komma in i spelet igen ifall en motståndare blivit bränd.

Ett tips är att man i muren har ett avsnitt som är byggt likt ett hästhoppningshinder med två gymnastikbänkar placerade som ett X. Så blir det en lägre sektion av muren.

Om deltagarna står förnära sina bänkar för att skydda konerna kan man lägga tunna gympamattor framför som man inte får gå på.
Bidrag från:
Martina
Läs eller lämna kommentarer (1)

Bänkbollstagen 2

Material
  • Minst fyra bänkar
  • Gymnastikmattor
  • 4-6 mjuka bollar
Kategori
Betyg 4.00/8

Beskrivning
Tunna gymnastikmattor sprids ut på golvet med ett sådant avstånd till varandra att det går att hoppa från matta till matta. Ytan med mattor ramas sedan in av en rad gymnastikbänkar längs alla sidor så att det bildas en bänkkvadrat med mattor inuti.

Sedan ställer sig alla deltagare på mattorna i kvadraten förutom två som ställer sig på varsin sida utanför kvadraten.

De som är utanför kvadraten ska träffa de som rör sig inuti den med mjukbollar.

Deltagarna i mitten får endast röra sig på mattorna. Skulle de trampa på golvet utanför mattorna eller blir träffade av en boll får de kliva ut ur kvadraten och hjälpa till att bränna.

Händer och huvud är fredade.

Man kan börja leken med två bollar men öka detta när det blir fler som bränner.

Leken kallas också för "Vet inte" eftersom barnen brukade svara så när vi frågade vad de ville göra. /Camilla

Ha gärna musik i bakgrunden
Bidrag från:
Camilla
Läs eller lämna kommentarer (0)

Australisk bollek

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.96/20

Beskrivning
Tips på enkel och rolig övning med boll vi sett i Australien.

Deltagarna står i ring utom en som står i mitten och kastar bollen till de övriga i tur och ordning. Ungefär samtidigt som bollen kastas säger den som kastar "Fånga!" eller "Nicka!".

Deltagaren som får bollen kastad mot sig ska göra det som bollkastaren säger, fast tvärt om. Så säger den som kastar "Nicka!" ska bollen fångas med händerna. Säger den som kastar "Fånga!" ska bollen alltså nickas tillbaks till bollkastaren.

Gör man som bollkastaren säger, istället för tvärs om, är man ute och får sätta sig ner. Bollen kastas till dess att bara en deltagare står upp. Vinnaren kan få agera bollkastare nästa vända. Leken kan verka enkel men är klurigare än man tror för de flesta.

Kan göras svårare/enklare genom att bollkastaren säger "Fånga" eller "Nicka" efter/före att bollen kastats, alternativt deltagarna ställer sig närmare/längre ifrån.

Bidrag från:
Fredrik Hedlund
Läs eller lämna kommentarer (0)

Killerball fyran

Material
  • Mjukbollar
  • Gymnastikbänkar
  • Stora innebandymål eller plintar
Kategori
Betyg 3.87/8

Beskrivning
En ganska liten plan, ungefär 8x8m, delas i fyra lika stora rutor med hjälp av bänkar ställda som ett kryss i mitten.
Placera en plint eller ett stort innebandymål mitt i varje ruta med långsidorna vända mot mitten. Dessa ska fungera som skydd för deltagarna under leken.

Deltagarna delas in i fyra lag, ett lag i varje ruta. Varje deltagare har ett lekband i lagets färg.

Målet är att försöka bränna ut deltagarna i motståndarlagen genom att träffa dem med mjukbollar. Använd 2-3 bollar.

Blir man bränd får man sätta sig på en av bänkarna tills den man blev bränd av själv blir tagen, då går man tillbaka ut på plan igen.

Huvud och händer är fria, man blir bränd även efter studs. Det är inte tillåtet att gå med bollen utom när man är enda spelaren på plan kvar i sitt lag.

Blir hela laget utbränt lämnar laget ifrån sig en deltagares lekband till ledaren i pant och alla i laget får gå tillbaka in på planen igen.

Kör ca 10 min innan lagen får rotera och alla brända kommer in igen.
Blir man av med många band är det inte bra, annars utses det ingen speciell vinnare


Bidrag från:
Sara Kanerot
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bollen i burken

Material
  • Burk
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.68/34

Beskrivning
Detta är en variant av kurragömma och dunkgömme alltså ska en deltagare, "letaren", leta efter de övriga som gömt sig. Den som letar börjar med att blunda och räkna till hundra vid en burk som det ligger en tennisboll i. Burken måste vara slagtålig. Under tiden som letaren räknar gömmer de övriga sig i närheten.

När letaren räknat klart börjar sökandet och när någon som gömt sig hittats ska letaren skynda sig att sätta foten på burken och säga den gömdes namn. Det går även att göra som i dunkgömme och säga, "Dunk för NAMNET, 1,2,3". Då får den hittade komma fram och ställa sig i en uppsamlingszon, ett fängelse, i närheten av burken.

Om någon deltagare som inte blivit hittad hinner först fram och sparka iväg burk med boll blir alla som hittats befriade och får på nytt gömma sig medan letaren hämtar och ställer tillbaka sakerna på sin plats igen.

För att göra det lite lättare för letaren kan man räkna från lägre tal som 75 istället, sedan från 50 osv för varje gång burken blivit sparkad.

När letaren hittat alla gömda och på så vis placerat dem i fängelset börjar leken om och den som hittades först får vara den som räknar och letar.

Det går att inleda hela leken med att någon får sparka iväg burken istället för att letaren räknar. Eller göra både ock och låta letaren räkna till femtio i stället för till hundra beroende på vad som passar bäst för gruppen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Pilatesvolley

Material
  • Volleybollnät
  • Pilatesboll
Kategori
Betyg 3.58/14

Beskrivning
Spänn upp ett volleybollnät. Dela in deltagarna i två lika stora lag. Spela "volleyboll "med en stor pilatesboll. Regelutrymmet är generöst. Bollen får studsa i marken innan den med alla medel tjongas över nätet till motståndarsidan.

Antalet tillåtna studsar och passar kan man variera beroende på åldern på deltagarna.

Sommarfritidslek från 2012
Bidrag från:
Robert Kjellander
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest