Samarbetslekar

Sök bland lekarna
Att öva på samarbete är viktigt men framför allt roligt.I betygsordning bäst sist.
174 lekar hittades.

Sugrörsstafett

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.70/21

Beskrivning
Varje lag får en papperslapp av lämplig storlek och varje deltagare ett sugrör. Förste man suger fast papperslappen vid sugröret och springer en bestämd sträcka, när han kommer tillbaka lämnar han över papperslappen till nästa man som gör samma sak.

Om någon tappar papperslappen innan sträckan är fullbordad får han börja om från start.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Padda

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.72/14

Beskrivning
Alla deltagare står i en stor ring. En person inleder leken genom att för sig själv välja ut en deltagare i ringen, vem som helst, att börja gå mot. Under hela vandringen till personen upprepar den som går ordet "Padda" högt.

När man kommit fram till personen man valt säger man ett sista "Padda" till denne, som en inbjudan, personen svarar med "Padda" och personen som började säger "Padda" och vänder sig om och börjar gå mot någon ny deltagare i ringen.

Personen som fick inbjudan följer efter, så nu går två personer i led som säger båda "Padda" högt tills de kommer fram till en tredje person i ringen som får ett "Padda" som inbjudan.

Denne svarar "Padda" till första personen som vänder sig till sin följeslagare och säger "Padda" som i sin tur vänder sig om och blir den som går först i ledet för att välja ut en fjärde person.

Nu går alltså tre personer i ledet och säger "Padda" för att bjuda in en fjärde person. Försteman i ledet säger "Padda" till valfri person i ringen, får "Padda" till svar, vänder sig om till den som står bakom och säger "Padda", nästa person vänder sig och säger "Padda" till den som står sist.

När det som nu blir fyra personer i ett led delas ledet upp till två led med två personer i varje som fortsätter åt varsitt håll för att bjuda in nya deltagare i sina led på samma vis.

Så fortsätter leken tills alla i ringen är med i ett led och alla går runt och säger "Padda"!

Så fort ett led innehåller fyra deltagare delas det i två.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåse leken

Material
  • Ärtpåsar till alla deltagare
Kategori
Betyg 3.73/23

Beskrivning
Alla deltagare får en ärtpåse att lägga på huvudet. Sedan får de gå runt i rummet utan att nudda vid varandra eller störa på annat sätt. Ledaren säger sedan saker som deltagarna ska göra tex hoppa, springa, snurra, gå på tå, gå bakåt osv.

Tappar man sin ärtpåse står man alldeles still. Precis i den position man stod när man tappade ärtpåsen. Som om batteriet skulle lossnat på en apparat. Då ska någon av de övriga lägga påsen tillbaka på huvudet igen så att man kan vara med igen.

Givetvis går det att låta barnen skiftas om att leda och säga rörelser.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Nålsögat

Material
  • En rockring
Kategori
Betyg 3.73/32

Beskrivning
Deltagarna står i en ring, hand i hand. Två av deltagarna i ringen håller i en rockring.

Utan att släppa taget om händerna ska alla deltagare ta sig genom rockringen och forma en ring på "andra sidan".
Läs eller lämna kommentarer (3)

Parbrännboll med galopp

Material
  • Boll
  • Koner
  • Kläder
Kategori
Betyg 3.76/20

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Precis som i vanlig brännboll finns det ett utelag och ett innelag samt en brännbollsplan av fyra koner som står i kvadrat.
Men i denna variant spelar man med en fotboll eller en mjukboll. Till detta behövs också ett hopprep samt något eller några klädesplagg.

Bollen, hopprepet och kläderna läggs tillsammans på utslagsplatsen strax utanför kvadraten där också innelaget ställer upp sig på ett led.
Utelaget ställer sig ute på spelplanen.

De två första i innelagsledet kliver fram till utslagsplatsen. En av dem plockar upp bollen och kastar den ut över planen. När bollen är kastad tar han snabbt på sig kläderna som ligger på marken, lägger hopprepet om sin lagkompis, som tyglar på en häst (under armarna, bakom nacken) sedan rusar de iväg runt banan i full galopp likt ryttare och häst.

Undertiden hämtar utelaget upp bollen, ställer sig i en cirkel och ska sedan passa runt bollen med händerna i högt tempo klockvis till alla i ringen. Laget räknar passningarna högt tillsammans.

När hästen och ryttaren från innelaget sprungit hela varvet och passerar den sista konen ropar de STOPP! Då måste utelaget sluta passa och räkna.
Kläderna, hopprepet och bollen läggs tillbaka vid utslagsplatsen och nästa två från innelaget kliver fram och gör samma sak.

Skillnaden är att om utelaget lyckades med 35 passningar så fortsätter de att räkna från 36 så att laget hela tiden på så vis samlar på sig fler passningspoäng.

När alla i innelaget fått kasta bollen en gång byter lagen platser.

Utelaget kan stå redo i en cirkel på plan direkt från början så blir de mycket effektivare. De som står närmast där bollen hamnar kan hämta den och springa tillbaka till cirkeln.

Man kan också låta ryttaren sätta kläderna på hästen istället för sig själv om så önskas.

Bollen kan förstås också passas med fötterna som i fotboll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tigrarna och aporna

Material
  • Lekband
  • Matta
Kategori
Betyg 3.76/24

Beskrivning
Två deltagare väljs ut och får vara tigrar. Resten är apor. Aporna klättrar upp i ribbstolarna och tigrarna smyger runt på golvet. Över golvet lägger man "bananer" dvs lekband (gärna gula!). Aporna ska smyga ner från ribbstolarna och försöka snappa åt sig en banan utan att bli tagna av tigrarna. Om en apa fått tag i ett lekband skyndar den sig snabbt upp i säkerhet igen och hänger lekbandet om halsen och försöker igen.

Skulle tigrarna lyckas fånga en apa tas den med till tigrarnas bo (en matta). Sedan kan apan antingen bli tiger eller hoppas på att bli befriad av en annan apa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namngnistan

Material
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 3.76/25

Beskrivning
Deltagarna blundar och rör sig fritt men varsamt över ett avgränsat lekområde. Händerna kan hållas uppe som stötfångare. Ledaren säger stopp och då stannar alla precis där de står men blundar fortfarande.

Ledaren startar gnistan genom att klappa en valfri deltagare på axeln och säger dennes namn högt. Den som fått klappen (gnistan) öppnar ögonen och klappar i sin tur en deltagare i sin omedelbara närhet på axeln och säger personens namn.

Den som klappat (överlämnat gnistan) sätter sig sedan ned och är därmed färdig. Så fortsätter man tills alla sitter ner.

Alltså få en klapp och hör sitt namn, öppna ögonen, klappa någon annan på axeln, säg samtidigt personens namn och sitt ner.

Detta görs på tid om man vill, alltså finns det inte tid att leta runt efter någon särskild person utan det gäller att ta den person man ser först då man öppnar ögonen.

Sedan ser man om det går att klara uppgiften snabbare!
Bidrag från:
Maria Pettersson
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gurkförflyttning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.76/55

Beskrivning
Dela upp er i två jämna lag och placera lagkamraterna på led, helst varannan dam och varannan herre. Instruera alla att hålla händerna på ryggen hela tävlingen igenom. Varje lag får en gurka som ska förflyttas från första till sista person i laget. Lättaste sättet är att knipa fast gurkan mellan knäna och lämna över den till nästa persons knän.

Om gurkan trillar i golvet straffas laget med att gurkan får backa ett steg, dvs till den person som nyss klarat av att lämna den ifrån sig. Extra rolig blir den här leken om personerna i lagen är olika långa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Scoutbrännboll

Material
  • Fotboll
  • Brännplatta
Kategori
Betyg 3.77/154

Beskrivning
Samma princip som vanlig brännboll, fast utan slagträn eller koner och man använder en fotboll. Deltagarna delas upp i två lag. Ett lag börjar som utelag, ett som innelag.

Utelaget sprider ut sig på spelplanen, innelaget ställer sig på ett led framför utelaget. Förste man i innelaget tar några steg fram, tar upp fotbollen och kastar ut den så långt han förmår över utelaget. När bollen är kastad springer han runt sitt lag så fort han kan, för varje varv sprunget runt laget tilldelas en poäng.
Utelaget försöker fånga den utkastade fotbollen så kvickt man kan.

När någon lyckats ta upp den, samlar sig utelaget på ett led efter personen med bollen. När alla i utelaget står bredbent på led, ska förste man försöka rulla bollen mellan benen på alla sina lagkamrater ner till den som står sist i ledet. Sisteman fångar upp bollen, springer fram till brännplattan, lägger ner bollen och säger BRÄND!!! Då måste löparen från innelaget sluta springa runt sitt lag och ställa sig sist i ledet. Nästa man från innelaget kliver fram, tar upp bollen, kastar, springer osv... Efter utsatt tid byter lagen sida.

Det går även att låta den som ska kasta/skjuta ut bollen stå i en "utkastscirkel" markerad av koner i ring mitt på spelplanen. Från ringen är det tillåtet att kasta åt vilket håll som helst och utelaget måste då sprida ut sig runt om och får ej beträda marken inuti cirkeln. Sedan har utelaget en särskild plats på planen från var de måste formera sitt led från när de ska rulla bollen till sisteman.

Innelaget står uppställt på led en bit utanför cirkeln.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Tagen med bollskydd

Material
  • 4 mjukbollar (eller fler om så önskas)
Kategori
Betyg 3.78/127

Beskrivning
Två jägare utses, 3-4 bollar delas ut bland de övriga deltagarna. Jägarna får bara kulla deltagre utan boll alltså måste bollen passas runt för att deltagarna skall undvika att bli tagna.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Längdjakten

Material
  • Tygband eller annat man kan hämta
Kategori
Betyg 3.78/13

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp längs en startlinje vid ena kortsidan. Vid startlinjen har varje lag ett bo. Vid andra kortsidan läggs massor av lagband i tyg.
När starten går ska samtliga springa över och hämta ett lagband var. Lagbandet springer man tillbaka med och lägger i sitt lags bo.Sedan springer man direkt iväg för att hämta ett nytt.
Så fortsätter man tills alla lagband är slut, då samlas lagen vid sina bon.
Alla i laget hjälps sedan åt med att lägga ut band vid band så långt det går från startlinjen. Laget som når längst sträcka med sina band vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Passningsstafetten

Material
  • En boll till varje lag
Kategori
Betyg 3.78/18

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp på led. Den som är först i ledet har en boll och står vänd mot sitt lag, en till två meter bort.

Stafetten inleds med att försteman kastar bollen till den som är nummer två som genast passar tillbaka och sätter sig ner på golvet.
Sedan passar försteman i tur och ordning till nästa och nästa i sitt lag och får tillbaka bollen tills alla i ledet sitter ner. Då får den som är nummer två i laget ta över passnings positionen, alla i laget reser sig upp igen och den som började passa ställer sig nu sist i ledet. Så fortsätter man tills dess att alla är tillbaka i sina startpositioner.

Laget som är först klart vinner!

Den som passar bollen står kvar på samma plats framför sitt lagled hela tiden.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rockringsleken

Material
  • Rockring
Kategori
Betyg 3.78/9

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i en ring eller på ett långt led. Den som står först har en rockring i händerna.

Leken börjar med att försteman tar sig genom rockringen, huvud först ner till fötter och lämnar rockringen vidare till nästa person i ledet. Den personen tar sig genom rockringen med fötterna först, personen där efter med huvudet först och så vidare, upp och ner genom hela ledet.

Vill man tävla kan deltagarna delas in i lag!

Det går att lägga till ett samarbetsmoment i leken genom att låta den som står före i ledet föra rockringen istället för en själv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Jättesäckhoppning

Material
  • Jättestora säckar
Kategori
Betyg 3.80/128

Beskrivning
Denna leken kräver att man har tillgång till jättestora säckar. De går att få tag på t.ex i affärer som säljer matjord eller liknande.

Om man har en sådan säck kan upp till sex personer hoppa säck samtidigt i samma säck!
Har man flera säckar går det att göra lagstafetter annars kan man tävla mot klockan eller bara träna samarbete.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Levande memory

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.80/25

Beskrivning
Två deltagare får lämna rummet. När de gått ut och inte ser vad som händer parar övriga deltagare ihop sig två och två. Alla paren i rummet får sedan komma på en unik rörelse som är deras. Inget annat par får ha samma.

När alla par bestämt varsin rörelse lägger de sig ner på golvet. Inte parvis sidan om sin kompis utan blandade huller om buller.

Sedan får det par som lämnade rummet komma in igen, nu är det dags att spela Memory!
De som ska spela får turas om att peka på två personer som får resa sig upp och göra sin rörelse. Är det samma rörelse är det rätt par och de får sätta sig hos den som "vände upp" dem. Gör de olika rörelser är det ju fel och de får lägga sig ner igen på samma plats som innan.

Får man ihop ett par får man välja igen i samma runda.
Flest rätta par vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Grevinnan och betjänten

Material
  • Tidningar
Kategori
Betyg 3.80/82

Beskrivning
Material: Två tidningar per par. En är grevinnan som bara får gå på tidningarna som betjänten flyttar åt henne (eller honom om det är en greve). Grevinnan kan bara stå på en tidning i taget, annars blir det lite svårt för betjänten att utföra sitt uppdrag. Om man gör denna som stafett kan den som varit grevinna första sträckan bli betjänt till nästa som står i tur så att alla i laget får prova båda rollerna.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Färg och familj

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.80/86

Beskrivning
Deltagarna delas in i fyra grupper. För att kunna se vem som tillhör var får varje deltagare ett lekband med en för sin grupp gemensam färg t.ex. rött, grönt, gult eller blått.
Det viktigaste är att grupperna är exakt lika stora. Går det inte att få deltagarna jämnt delade i fyra grupper får man kanske dela i tre grupper, men fyra grupper är ganska bra.

Man sätter igång leken genom att spela en CD skiva med glad musik. Så länge musiken spelar ska deltagarna röra sig fritt över lekområdet. Så fort musiken stängs av säger ledaren antingen "Färg!" eller "Familj!".

Om det är "Färg" ska alla deltagarna samlas i sina färg grupper. Om det är "Familj!" ska man samla ihop en familj på fyra personer från vars en färg.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Livvakts brännboll

Material
  • Mjuk boll
  • 4 koner
Kategori
Betyg 3.81/321

Beskrivning
Planen ser ut som en brännbollsplan med 4 koner man ska runda. Deltagarna delas in i innelag samt utelag.

Förste man i innelaget sparkar eller kastar ut en mjukboll, sedan ska kastaren försöka ta sig runt banan utan att bli träffad av bollen. Det är förbjudet att springa bakåt och konerna är INTE baser där man är fredad.

Utelagets uppgift är att fånga upp bollen och träffa löparen med den. Att springa med boll är förbjudet den måste passas mellan utespelarna. En annan person i innelaget agerar livvakt. Livvaktens uppgift är att springa med personen som kastat ut bollen och försöka skydda denna från att bli träffad. Livvakten är immun mot bollträffar. Livvakten blir sedan kastare. Innelaget får poäng för varje avklarad helrunda och utelaget för varje prickad löpare.

Bidrag från:
Pär Karlsson
Läs eller lämna kommentarer (9)

Rita/gissa

Material
  • Stort blädderblock eller skrivtavla
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.83/197

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.
Läs eller lämna kommentarer (4)

Hela havet stormar i par

Material
  • Stolar
  • Snöre
  • Musik
Kategori
Betyg 3.83/6

Beskrivning
Precis som i vanliga hela havet stormar har man två led med stolar som står rygg mot rygg, en stol färre än vad det är deltagare i leken.
Precis som vanligt går deltagarna i cirkel runt stolarna när man spelar musik på en cd spelare, precis som vanligt ska alla sätta sig på en stol när musiken stannar.

Skillnaden i parvarianten är att man blir ihopsatt två och två med ett snöre eller liknande. Så det blir en samarbetsövning också! Den ene sätter sig på stolen och partnen i knät när musiken stannas.
Bidrag från:
Maria Tatu Robertson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Samarbetsövning Burken

Material
  • Glasburk
  • Resåband
  • Snöre
Kategori
Betyg 3.83/97

Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att ordna en glasburk (ex. mindre sylt eller marmeladburk) samt en bit elastiskt gummi resårband. Resårbandet knyts till en ögla som är vid nog att den kan spännas åt runt glasburkens smalaste del. I öglan binds sedan lika många snören (ca 1 meter långa) som antalet deltagare i övningen.

Deltagarna tar sedan vars ett av snörena och ställer sig i ring kring burken. Nu gäller det för gruppen att genom och dra i sina snören tänja ut reså öglan så att den kan träs över burken.

När gruppen slutligen lyckas få öglan kring burken ska släppa åt så att de kan lyfta den upp i luften. Kräver mycket samarbete av gruppen!

Låt gärna gruppen transportera burken en sträcka!

Låt gruppen också försöka lyfta burken med ögonbindlar. En deltagare utan ögonbindel för dirigera de övriga.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gå på tidning

Material
  • Tidningar
Kategori
Betyg 3.84/129

Beskrivning
Här gäller det för varje lagmedlem att ta sig runt en sträcka på två tidningar. Man måste alltid ha fötterna på minst en tidning och de får inte användas som "skidor".

Ett alternativ är att hela laget ska förflytta sig samtidigt med samma princip fast med ett större antal tidningar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Leta prylar

Material
  • Prylar!
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.84/256

Beskrivning
Dela upp deltagarna i lag och utse lagledare.
Ledaren skriver upp ett gäng prylar och ger en lista till varje lagledare.
På utsatt tid ska lagen hitta så många som möjligt av sakerna på listan.
Svårighetsgraden på leken varieras genom listans innehåll.
Bidrag från:
Patrik Korp
Läs eller lämna kommentarer (0)

Välta kon

Material
  • Koner (ju fler desto bättre!)
Kategori
Betyg 3.84/97

Beskrivning
En perfekt uppvärmningslek! Ett antal små plastkoner sprids ut i salen. Hälften står upprätt, hälften ligger ner. Deltagarna delas in i två lag. När startsignalen går ska ena laget på utsatt tid välta ner så många koner de hinner, andra laget reser upp så många de hinner. När slutsignalen blåses räknas antalet stående och liggande koner. Nästa runda byter lagen uppgift. Det är inte tillåtet att vakta eller sparka omkull koner!
Läs eller lämna kommentarer (4)

Dr Chicago

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.85/37

Beskrivning
Dr. Chicago är en bra lek som fungerar bäst för mellanstadiet och uppåt. Leken innehåller en del tänk så den kan nog vara rolig ändå upp till högstadiet....
Man delar upp planen i två delar mha bänkar längs mittlinjen. Ett lag på var sin sida som skall kulla det andra laget mha ett valfritt antal mjukbollar. Blir man träffad sätter man sig ned. För att få va med igen måste man bli "behandlad" av Dr. Chicago, detta sker genom att Dr. Chicago lägger handen på den skadeskjutnes huvud och han får va med igen. Så långt är allt väldigt enkelt.

Innan man börjar har lagen, utan att det andra laget fått reda på vem, utsett varsin Dr. Chicago. Dr. Chicagos hemliga identitet är nyckeln i leken o denna skall hållas hemlig under hela lekens gång. Det gäller därför att flera i laget går runt och "behandlar" patienterna och dessa inte visar vem, som är den riktiga Dr. Chicago genom att stiga upp vid rätt tillfälle. Samtidigt gäller det självklart att skydda Dr. Chicago, blir han/hon träffad kan ingen behandlas och laget kommer till slut att besegras. Laget sista uppgift blir naturligtvis att fundera på vem som är Dr. Chicago i det andra laget.

Det är efter spelets slut den stora finalen kommer, att lista ut vem som är Dr. Chicago i det andra laget, ofta är detta klurigare än man kan tro om lagen gjort ett bra arbete med att dölja dennes identitet. Olika poäng kan delas ut för dels vinst i själva spelet, dels att lista ut vem som är Dr. Chicago. Detta beror på vilken nivå/ålder det är på klassen. Tips är att ge många poäng för "tankedelen"....
Spelet har många djup och olika strategier för att dölja Dr. Chicagos identitet, inte helt fel att diskuteras dessa efter avslutad omgång.
Bidrag från:
Anders Hedman
Läs eller lämna kommentarer (3)

Pin It on Pinterest