Utelekar

Sök bland lekarna
Leka kan man göra över allt, men allra bäst är nog utomhus
210 lekar hittades.

Sol vind och vatten

Material
  • Tre lekband i olika färger
Kategori
Betyg 3.70/13

Beskrivning
Tre deltagare ska vara jägare. En är sol och får ett gult lagband, en är vind och får ett grönt band och den tredje är vatten med ett blått band.
Blir man bränd av solen ställer man sig på ett ben med händerna uppsträckta mot taket. Man blir befriad om någon tar en på axlarna.
Blir man fångad av vinden ställer man sig med hukad rygg och blir befriad om någon hoppar bock över. Blir man tagen av vattnet ställer man sig med fötterna isär och blir befriad om någon kryper genom tunneln.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Under alla broar

Material
Kategori
Betyg 4.14/7

Beskrivning
Deltagarna delas in i minst två grupper. Den ena heter grupp 1 och den andra blir då grupp 2. Grupperna får sedan röra sig fritt över golvet, gärna till musik. När ledaren ropar "Ett!" ställer alla i grupp 1 sig som broar där de står, dvs med båda fötter och händer i golvet och ryggen i en båge.

Sedan ska grupp 2 krypa under så många broar de hinner under en förutbestämd tid. Kanske 10-15 sekunder.
När ledaren sätter stopp får alla röra sig fritt över golvet igen tills ledaren ger ny signal.

Istället för att ropa ett eller två kan man ge signal på annat sätt, t.ex. en eller två signaler med en visselpipa eller med handklappningar.
Istället för att ställa sig som broar kan man ställa sig som bockar det andra laget ska hoppa över.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hemlig befriare

Material
Kategori
Betyg 3.74/19

Beskrivning
Två personer utses till tagare. De får kliva bort en bit och blunda så att de inte kan se vem som de övriga utser till den hemliga befriaren.
Sedan börjar man leka tagen som vanligt och om man blir tagen står man blixtstilla som förstenad. Om den hemliga befriaren då i smyg nuddar vid den tagne blir man befriad och får springa vidare igen.
Leken fortsätter tills den hemliga befriaren själv blir tagen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tornboll

Material
  • Burkar
  • Fotboll
Kategori
Betyg 3.81/11

Beskrivning
Ett torn av burkar, klossar eller något liknande byggs. En deltagare får vara tornvakt och ställer sig vid tornet, övriga ställer sig i en ring runtom. De som står i ringen får en fotboll som de ska försöka pricka tornet med. Tornvaktens uppgift är att skydda tornet.

Det är bara tillåtet att spela bollen på fotbollssätt, med fötterna inte händerna. När tornet rivs får den som prickade det bli ny tornvakt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Duck duck goose

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.56/9

Beskrivning
Alla deltagare utom en sitter i ring. Den som inte sitter ner (Stina) går runt på utsidan av ringen bakom de övriga och väljer någon att stanna bakom (Bengt). Stina börjar då klappa den som sitter, Bengt, nätt på huvudet och säger "duck" varje gång handen nuddar Bengts huvud.

Så länge Stina säger "duck" händer inget men om hon säger "Goose!" springer båda klockvis runt ringen.
Stina ska försöka komma först tillbaka till den nu lediga platsen innan hon blir fångad av Bengt.

Om Stina hinner runt ringen och sätta sig utan att Bengt fångar henne blir det Bengt som får gå runt på utsidan av ringen, men om Bengt hinner fånga Stina får hon börja om från början igen.

Man får säga "duck" hur många gånger man vill.
Detta är en amerikansk lek, alltså säger man duck och goose (anka, gås) men man får förstås själv välja om man vill säga något annat.

Alternativt kan man gå runt i ringen och nudda varje person man går förbi på huvudet och säga "duck" tills man plötsligt säger "GOOSE" bakom någon.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Dodgeball

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 4.24/47

Beskrivning
Dodgeball spelas på en yta stor som en volleybollplan. Två lag med 6 - 10 spelare på plan möts och målet är att bränna ut motståndarna genom att träffa dem med bollar. Mjuka bollar är bäst att spela med. Man brukar spela Dodgeball med 6 bollar men man kan använda fler eller färre.
Spelytan delas av en mittlinje och lagen rör sig endast över sin egen planhalva aldrig på motståndarnas sida.
Ca 3 meter från mittlinjen finns det en "attacklinje" på varje planhalva längs med mittlinjen. Denna linje är endast av betydelse i början av spelet, se nedan.

Man blir bränd om man
1. Blir träffad av en boll, under axlarna, kastad av en motståndare. Det är bara direkt träff som gills. Bollen får alltså inte ha studsat i golv, väggar eller annat innan den träffar, då är den död och ofarlig.

2. Trampar utanför spelområdet eller kliver över på motståndarnas planhalva. (Det finns flera varianter för exakt hur hårda reglerna för övertramp är. Allt från att man inte ens får nudda linjerna till att det räcker med att någon del av kroppen rör vid en linje för att man ska vara säker). Man får lämna planen för att hämta bollar som rullat utanför men bollen måste vara tillbaka på plan igen innan den får kastas. En regel som finns är att man måste lämna planen från kortlinjen längst bak för att få hämta bollar som rullat utanför.

3. Om en motståndare fångar en boll innan den studsat (lyra) blir den som kastat bollen bränd. Dessutom får motståndarna tillbaka en spelare på plan igen, antingen en tidigare bränd spelare eller en avbytare om det är fler spelare i laget än som får vara på plan från start. Det får dock aldrig vara fler spelare på plan än så många som startade matchen.

4. Om man träffar en motståndare i huvudet åker man själv ut. (En regel som varierar men som kan vara bra att ha med).

Spelet börjar med att bollarna radas upp på mittlinjen med jämna avstånd från varandra. Om man spelar med 6 bollar fördelas de lika, 3 bollar på varje sida om mittpunkten. Lagen ställer upp längs sina kortsidor längst ner på planhalvorna.
När domaren ger startsignal rusar lagen mot mitten för att plocka upp bollar. De får endast hämta de 3 bollar som ligger på högra sidan av mittpunkten sett från lagens håll. Bollarna måste sedan, efter de plockats upp, transporteras bakom "attacklinjen" innan de kastas på motståndarna.

Extraregler
Man kan begränsa matchtiden till 3 minuter, det lag med flest spelare kvar på plan vinner.

Om laget som leder har alla 6 bollarna på sin sida måste de göra sig av med minst en boll inom 5 sekunder.

Man får inte samla upp bollar som ligger på motståndarnas planhalva.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Bollkapplöpning

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.44/18

Beskrivning
Deltagarna står i en stor cirkel med c:a 1-2 meter mellan varandra. En deltagare får bollen och springer med den utanför ringen. Var som helst i cirklen hoppar han in mellan två deltagare och börjar passa bollen till personen till vänster om sig. Bollen ska passas vidare runt ett helt varv. Deltagaren som står till höger får vara vaken och springer omedelbart utanför ringen åt samma håll som bollen blir passad och ska försöka komma tillbaka till sin plats innan bollen passats runt ett varv. Hinner löparen före bollen är det han som startar leken nästa omgång, hinner bollen först får samma deltagare som får börja om.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Korsa floden

Material
  • Rockringar
Kategori
Betyg 3.67/62

Beskrivning
Till den här leken behövs det ett antal rockringar eller liknande. Hur många är svårt att säga, det beror på hur svår man vill göra utmaningen och hur många som är med och leker. Man får prova sig fram. Utmaningen är att förflytta gruppen från en punkt till en annan men man får bara trampa i rockringarna.

För att göra leken lite mer spännande kan man låtsas att vi måste korsa en flod i djungeln. Floden är full av både hajar och krokodiler, kanske till och med några pirayor och en och annan guldfisk simmar runt i den. Rockringarna är flottar och två hopprep kan fungera som strandkanter.

Deltagarna ställer upp sig på led vid det ena hopprepet. Den som står först håller i rockringarna och när leken sätter igång läggs ringarna ner i "floden" i linje mot den andra strandkanten. Efterhand som ringarna läggs ner kliver laget ut i dem. Det gäller att kliva försiktigt för man vill ju inte hamna i floden!

Det ska inte finnas så många ringar med i leken att klara sig över floden direkt, utan när alla rockringarna lagts ut får laget tränga ihop sig så att man kan lyfta den sista rockringen och skicka fram den i ledet så att den kan läggas först. Då kan laget förflytta sig ett snäpp fram så att man kan
lyfta ännu en rockring och så vidare tills man kommit fram till andra strandkanten.

När alla lagmedlemmar är lyckligt över på andra sidan floden och alla rockringsflottar är insamlade är leken över!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Av och på

Material
  • Filt eller matta
Kategori
Betyg 2.75/12

Beskrivning
Denna leken börjar med att alla deltagare står runt om en matta eller en filt. Om det är många deltagare kan man använda flera mattor.
Ledaren säger antingen "Hoppa på" eller "Hoppa av".
Då gäller det förstås att göra som ledaren säger, men man måste lyssna. För ibland kan ledaren säga "Hoppa på" mattan när alla redan står på den. De som gör fel och hoppar av är ute ur leken.

Går också att göra på andra redskap, som gymnastikbänkar t.ex.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gissa vikten

Material
  • Badrumsvåg
Kategori
Betyg 3.89/62

Beskrivning
Till denna leken behöver man en våg, modell badrumsvåg. Lekledaren säger en vikt, t.ex 20 kg. Deltagarna ska då antingen enskilt eller i lag försöka hitta en sten som väger så mycket. Den som kommer närmast rätt vikt vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

TV tagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.66/12

Beskrivning
Deltagarna leker tagen som vanligt, en person är jägare. Man kan skydda sig från att bli tagen genom att snabbt sätta sig ner och säga namnet på ett TV program om jägaren är nära. Då kan man inte bli tagen.

Man kan lägga till reglen att man bara får säga ett visst program en gång per omgång för att göra det lite svårare att skydda sig.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Väggen

Material
  • Fotboll
  • Vägg
Kategori
Betyg 3.40/15

Beskrivning
Deltagarna skjuter i turordning en fotboll mot en vägg. Man får lov att röra bollen max tre gånger under sin tur innan den måste träffa väggen annars är man ute ur leken. Man får inte flytta bollen med händerna.

Personen som inleder en omgång skjuter första skottet från en startpunkt några meter från väggen. Därefter gäller det att använda sina tre bollkontakter från det läge där bollen befinner sig.

Den som är sist kvar vinner förstås. En mycket populär lek när jag gick i skolan!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Lag längdhopp

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.67/56

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Alla lag startar från en gemensam startlinje. En person från varje lag hoppar så långt det går, stillastående från startlinjen.

Från där första hoppare landar ställer sig nästa lagmedlem och hoppar så långt det går och så vidare. När alla lag fått hoppa lika många gånger kontrollerar man vem som har det längsta laghoppet!

Man kan också se vilket lag som behövde minst antal hopp för att klara av ett bestämt avstånd eller vilka som når fram snabbast.
Läs eller lämna kommentarer (0)

King Out

Material
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.70/65

Beskrivning
Man börjar genom att rita upp en kvadrat som är ungefär 4x4 meter stor. Kvadraten delas sedan in i fyra lika stora rutor. Som rutor på ett schackspel. Det går lätt att rita med krita på asfalt bra men många skolgårdar har ofta sådana rutor färdigmålade.

Rutorna har namnen Kung, Dam, Knekt och Tjänare (slav). Målet är komma till Kungarutan och försvara platsen. Det går till såhär.

Fyra personer spelar åt gången, en person i varje ruta. Man spelar lättast med en tennisboll. I första omgången hamnar man slumpmässigt i någon ruta.
Om man är fler än fyra som spelar står övriga på led och väntar på att en plats ska bli ledig.

Den som står i Kungarutan inleder genom att slå bollen med öppen hand (eller studsa den) i någon annan spelares ruta. När bollen studsat i rutan slår personen i rutan bollen vidare med öppen hand till någon annans ruta osv.

Bollen måste studsa en gång i spelarens ruta innan den slås vidare. Den får inte studsas i egen ruta eller studsa mer än en gång. Bollen får inte heller rulla.

Om inte bollen returneras rätt är man ute. Då sker följande. Om man står i Damrutan flyttar man ner till Slavrutan och Knekten tar över Damrutan.

Är man fler än fyra får man ställa sig utanför planen sist i ledet och den som står först i ledet går in på Slavrutan.

Detta är den variant jag spelade i skolan på min tid. Det finns många varianter så det är viktigt att man är överrens om hur högt bollen måste studsas för att det ska vara giltigt.

Visa King-Out planer har en liten cirkel i mitten som fungerar som serveruta. Om bollen studsar i den under spel får vem som helst slå den.

Denna lek kallas four square eller king's corner på engelska.



Läs eller lämna kommentarer (9)

Tandem-skidåkning

Material
  • Brädor
  • Spik
  • Snöre
Kategori
Betyg 3.63/60

Beskrivning
Förberedelserna till denna lek kräver en viss grad av händighet. Det behövs minst ett par långa skidor tillverkade av två vanliga brädor som nog bör vara åtminstone 1,5 - 2 meter långa. På varje skida ska det fästas enkla bindningar så många att 4-5 personer kan ta sig fram på dem.

En bindning ordnar man lättast genom att slå spik på ömse sidor av brädan, på den smala sidan och sedan binder ett snöre mellan dem, över brädan, så att man kan placera en fot mellan bräda och snöre.

Om man räknar med fyra personer per lag ska det alltså finnas 4 bindningar med jämna mellanrum på varje skida.

Laget ställer sedan sig på skidorna och ska ta sig runt på en bana. Det räcker oftast med att ta sig framåt ett par meter, runda en kona och tillbaka till start. Men man kan vara hur kreativ som helst med hinder att ta sig runt och över! Det krävs stor samarbetsförmåga för att lyckas bra.

Skidornas exakta utformning beror helt på hur många deltagare som ska vara med i varje lag och hur stora eller gamla de är. Vill man att flera lag ska tävla samtidigt får man förståss se till att det finns skidor till alla lagen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kasta över plan

Material
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.13/16

Beskrivning
Två lag spelar på en fotbollsplan med en tennisboll. För att få poäng ska tennisbollen kastas in i motståndarnas mål. Men man får bara röra sig inom och kasta bollen från eget straffområde. Man turas om inom laget att få kasta bollen.

Alla i laget är målvakter och står uppställda mellan stolparna längs mållinjen under spelets gång.

Enda gången någon får röra sig utanför det egna straffområdet är om någon i laget lyckas fånga en lyra på ett kast från en motståndare.

Är det en tvåhandslyra får kastaren gå fram till planens mittpunkt och kasta mot motståndarnas mål.

Är det en enhandslyra får kastaren ställa sig på straffpunkten, 9 meter från motståndarmålet.

Detta var en mycket populär lek när jag gick i mellanstadiet (för lite över 20 år sedan, huu) och jag minns att vi använde våra jackor som extra försvar och skydd när någon kastade mot vårt mål från straffpunkten.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Parbrännboll med galopp

Material
  • Boll
  • Koner
  • Kläder
Kategori
Betyg 3.76/20

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Precis som i vanlig brännboll finns det ett utelag och ett innelag samt en brännbollsplan av fyra koner som står i kvadrat.
Men i denna variant spelar man med en fotboll eller en mjukboll. Till detta behövs också ett hopprep samt något eller några klädesplagg.

Bollen, hopprepet och kläderna läggs tillsammans på utslagsplatsen strax utanför kvadraten där också innelaget ställer upp sig på ett led.
Utelaget ställer sig ute på spelplanen.

De två första i innelagsledet kliver fram till utslagsplatsen. En av dem plockar upp bollen och kastar den ut över planen. När bollen är kastad tar han snabbt på sig kläderna som ligger på marken, lägger hopprepet om sin lagkompis, som tyglar på en häst (under armarna, bakom nacken) sedan rusar de iväg runt banan i full galopp likt ryttare och häst.

Undertiden hämtar utelaget upp bollen, ställer sig i en cirkel och ska sedan passa runt bollen med händerna i högt tempo klockvis till alla i ringen. Laget räknar passningarna högt tillsammans.

När hästen och ryttaren från innelaget sprungit hela varvet och passerar den sista konen ropar de STOPP! Då måste utelaget sluta passa och räkna.
Kläderna, hopprepet och bollen läggs tillbaka vid utslagsplatsen och nästa två från innelaget kliver fram och gör samma sak.

Skillnaden är att om utelaget lyckades med 35 passningar så fortsätter de att räkna från 36 så att laget hela tiden på så vis samlar på sig fler passningspoäng.

När alla i innelaget fått kasta bollen en gång byter lagen platser.

Utelaget kan stå redo i en cirkel på plan direkt från början så blir de mycket effektivare. De som står närmast där bollen hamnar kan hämta den och springa tillbaka till cirkeln.

Man kan också låta ryttaren sätta kläderna på hästen istället för sig själv om så önskas.

Bollen kan förstås också passas med fötterna som i fotboll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sommarboll

Material
  • Fotboll
  • Tennisboll
  • Slagträ
  • Frisbee
  • Koner
  • Brännplatta
  • Tidtagare
  • Poängblock
Kategori
Betyg 3.56/9

Beskrivning
I denna brännbollsvariant får deltagarna fler alternativ än bara använda slagträ och tennisboll.

Förutom att skjuta iväg bollen med slagträdet som vanligt finns även möjlighet att välja mellan att sparka iväg en fotboll eller att kasta en frisbee.

Men i övrigt är reglerna de samma som i vanlig brännboll. Det behövs ett utelag och ett innelag.

Utelaget sprider ut sig över spelplanen som markeras med fyra koner i kvadrat. En person är brännare och ställer sig på en brännplatta.

Innelaget ställer sig på led utanför spelplanen och den som är först i ledet får välja att från utslagsplatsen avlossa en tennisboll, fotboll eller frisbee över utelaget och sedan springa runt konerna ett varv innan utelaget passat till sin brännare som då ropar "Bränd!".

Utelaget får ett poäng för varje motståndare som befinner sig mellan två koner då brännaren ropar "Bränd!".

De får även poäng om de lyckas fånga en boll eller frisbee i flykten, alltså innan de nuddar mark.

Innelaget får ett poäng för varje spelare som tagit sig runt spelplanens alla fyra koner.

Fyra poäng om en spelare gör det på sitt eget utslag.

Denna variant på brännboll har vi med stor framgång spelat på fritids i åldersblandade lag i spridningen från förskoleklass till tredjeklassare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Roddtävling

Material
  • Bräda eller kvastskaft
Kategori
Betyg 3.51/62

Beskrivning
Den här leken ska likna en roddtävling. I en roddbåt sitter styrmannen längst bak i roddbåten och tittar framåt i färdriktningen. Roddarna sitter med ryggen mot färdriktningen framför styrmannen.

Istället för en båt använder man i leken en lång bräda eller ett kvastskaft.

Lagen ställer upp längs en startlinje och gränslar sina brädor, styrmannen står som sagt längst bak och tittar fram, resten av laget har styrman framför sig vända åt andra hållet.

På startsignal ska lagen ta sig runt en bana, förslagsvis runda en kon och tillbaka. Det gäller verkligen för styrmannen att se till att tempot är lagom och att laget styr rätt. Det är svårt nog att gå baklänges själv, att göra det i grupp gör det inte lättare!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Färg och form

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.07/39

Beskrivning
Innan leken börjar får varje deltagare två papperslappar. På den ena skriver man en valfri färg och på den andra lappen ett föremål. Lapparna samlas in och sorteras i två olika högar. En för färglapparna och en annan för föremålslapparna.

Sedan delas deltagarna in i två lag. En person ur varje lag drar sedan en lapp ur varje hög. Sen gäller det för lagen att snabbast hitta ett föremål i den färg som stod på de båda lapparna. Det lag som hinner först får ett poäng!

Det går förstås också att hitta ett föremål som stod på föremåls lappen och någon annan sak i den färg som stod på den andra lappen.


Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fotleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.40/20

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring. En person startar leken genom att flytta sin ena fot och placera den så att den nuddar vid en fot på personen till vänster.

Den fot som nuddades flyttar person två i sin tur mot en av fötterna på personen till vänster om honom.

Den foten man stöder på (inte förflyttar mot en motståndare) får inte lyftas ur läge, men det är tillåtet att snurra på den. Så fortsätter man ringen runt.

Helst ska man försöka se till att motståndarna hamnar i så omöjliga positioner som möjligt. För om man ramlar omkull eller nuddar marken med någon kroppsdel är man ute. Målet är att bli sist kvar.

Det gäller givetvis samtidigt att inte försätta sig själv i svårigheter.

Det är tillåtet att luta sig mot de som är med i leken, men man får inte stödja sig mot väggar eller annat.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Jipp jipp

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.52/19

Beskrivning
Förbered leken genom att markera ett lekområde som är ca 10-20 meter långt och ca 8-10 m brett. Lekområdet ska vara delat i två lika stora planhalvor med en tydlig mittlinje och deltagarna delas in i två lag. Lagen ställer sig på varsin planhalva.

Ett lag får börja och en person ur det laget utses till tagare som skall rusa in på motståndarlagets planhalva och försöka kulla så många som möjligt och sedan ta sig tillbaka till sin egen planhalva igen. Problemet är att så fort tagaren kliver över mittlinjen till motståndarna måste denne hela tiden säga "Jipp-jipp-jipp-jipp!". Det är inte tillåtet att ta ett nytt andetag eller sluta säga "Jipp-jipp".

Alla som blir tagna blir medlemmar i det andra laget. Om tagaren slutar säga "Jipp-jipp" på motståndarnas sida blir denne istället medlem i motståndarlaget. Alla som blivit tagna innan det händer går ändå över till motståndarlaget.

Det andra laget ska förstås undvika att bli tagna men får lov att hålla kvar tagaren om de kan tills denne inte klarar säga "Jipp-jipp".

När tagaren klarat sig tillbaka till sin egen planhalva igen eller blivit tagen själv är det andra lagets tur att utse en ny tagare.

De som kliver utanför lekområdet blir självtagna.

Det lag som har alla deltagare på sin sida har vunnit.

Det går att göra en "last man standing" variant av denna, det vill säga att alla som blivit tagna är ute ur leken.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Plocka potatis

Material
  • Strutar
  • Potatisar
Kategori
Betyg 4.28/45

Beskrivning
Deltagarna får sätta en strut som är öppen i båda ändar för ansiktet. Det ska bara vara möjligt för deltagaren att se något genom den lilla öppningen.
Inom ett större avgränsat lekområde sprids sedan en mängd potatisar ut som ska plockas upp av deltagarna.

Aktiviteten kan utföras enskilt på tid eller med flera tävlande samtidigt.
Tänk på kollisionsrisken när synfältet är begränsat.

Det går att byta ut potatisarna mot bollar, eller ägg (även om ägg kan vara lite ömtåliga)



Läs eller lämna kommentarer (0)

Jätteknuten

Material
  • Långt rep
Kategori
Betyg 3.55/27

Beskrivning
Till den här leken behöver man ett långt rep. Alla deltagarna håller tag om repet med jämna mellanrum.
Sedan gäller det för alla att tillsammans knyta en knut på repet utan att någon släpper taget.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kurragömma i lag

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.36/11

Beskrivning
Denna lek utförs bäst i en skog, på ett fält eller någon annanstans där det finns gott om gömställen. Deltagarna delas in i två lag. Ett utelag och ett innelag. Utelaget blundar och räknar tillsammans på ett ställe, medan de gör det gömmer innelaget sig på fältet. Innelaget har en hemmabas som de ska ta sig till utan att bli fångade. Platsen där utelaget räknar är mellan hemmabasen och fältet där innelaget gömmer sig.

När utelaget räknat färdigt ger de sig ut och börjar leta efter innelaget. De som gömmer sig ska, så fort de får tillfälle, försöka smyga eller springa till säkerheten i hemmabasen.
Blir de tillfångatagna får de sitta i "finkan" till nästa runda.

När alla i innelaget antingen är i säkerhet eller fångade byter lagen roller.

Denna utomhuslek såg jag på TV i ett program från Kenya. Den fungerar som en lagvariant av dunkgömme. Jag är lite osäker på vissa detaljer men den verkade vara rolig.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest