Blandat

Sök bland lekarna
Några blandade lekar till blandade tillfällen.I betygsordning bäst sist.
216 lekar hittades.

Klappklappleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.17/11

Beskrivning
Deltagarna sitter runt ett bord. Alla lägger händerna på bordet enligt följande. Handflatan ska vara neråt och kompisen till vänster ska sin arm över din vänstra arm och kompisen till höger ska ha sin arm under din höger arm. Så inte ens egna händer ligger brevid varann.

En person börjar klappa en gång på bordet och så snabbt som möjligt ska kompisen brevid klappa sin hand och så går det runt i ordning medsols. Om någon vill byta håll klappar den två gånger i bordet. Då kan det bli problem vem av kompisarna brevid som ska klappa. Allt ska gå väldigt snabbt och den som inte hinner klappa eller klappar fel åker ut.

Variant

Man kan ge deltagarna en chans att göra fel. Klappar man fel en gång så får man dra ur den handen som klappade fel ur leken. Då deltar man fortfarande med sin andra hand. Men skulle man klappa fel igen har man inga händer kvar på bordet och får vänta till nästa runda. I denna version av leken har händerna alltid "sin egen plats" på bordet. Så man byter inte positioner när deltagare åker ut. Kul, enkel, koncentrations krävande lek!
Bidrag från:
Familjen Kero
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pinochio

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.17/12

Beskrivning
Deltagarna ställer i en ring och startar leken på följande vis. Alla sträcker ut sina armar och klappar fyra gånger mot närmaste grannarnas händer samtidigt som alla säger "Pi-no-chi-o". Sedan skuttar alla baklänges fyra skutt i takt som man säger "Pi-no-chi-o" igen.

Målet är nu att försöka sätta sin egen fot på någon annans. Försiktigt förstås!

Så när alla nu står i en större cirkel börjar en person med att ta ett skutt närmare någon annan. Det går att direkt försöka pricka någons fot, men det brukar vara svårt.
Sedan får alla i klockvis ordning sin tur att skutta ett skutt.

Man står still med fötterna där man landar. Enda gången man får lov att flytta sina fötter när det inte är ens tur att skutta är om någon försöker pricka dem.
Då får man dra undan dem för att inte bli träffad. Så det gäller att ha snabba reflexer!

Man är ute ur leken om någon prickar ens fot. Den som är sist kvar vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vad ligger i lådan?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.17/6

Beskrivning
När man köpt något ömtåligt som kommer fraktat i en stor kartong brukar det oftast finnas förpackningsmaterial av frigolit ungefär stora som ostbågar i. Om man tar och klipper ett runt hål i kartongen så att man kan sträcka in en arm i den har man möjlighet att göra följande roliga aktivitet.

Ta ett urval av olika saker och lägg i lådan tillsammans med förpackningsmaterialet. Förslut lådan och låt deltagarna sträcka in handen och leta efter sakerna. Det gäller att hitta saken och beskriva vad det är. Inte plocka ut dem! En poäng för rätt svar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ekorrbo

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.17/6

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om tre. Två av barnen i varje grupp skapar ett bo till det tredje genom att hålla varandra i händerna. Det tredje barnet i gruppen blir ekorren och ställer sig inne i boet.

Leken börjar genom att lekledaren ropar EKORRE!
Då rusar alla ekorrar ur sina bon och rör sig fritt över lekutrymmet.

När ledaren ropar BO ska alla ekorrar hitta ett ledigt bo, inte tvunget det som de utgick ifrån.

Byt uppgifter ofta så att alla får vara ekorrar.

Går säkert att göra som en Hela havet stormar variant där det finns ett bo mindre än det finns ekorrar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rita gissa med fötter

Material
  • Ordlappar
  • Ritpapper
  • Pennor eller penslar och färg.
Kategori
Betyg 3.18/11

Beskrivning
Denna lek fungerar som vanlig rita och gissa. En mängd lappar med olika ord som ganska enkelt kan ritas förbereds.

Deltagarna delas upp i lag, eller par.
En person ur laget drar en lapp och läser ordet som står på.
Denne ska sedan rita ordet på papper och övriga i laget ska gissa vilket det är.

Skillnaden i denna version är att pennan eller penseln hålls med tårna medan man ritar.

Pensel och flaskfärg kan med fördel användas.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sten sax påse runt ett hus

Material
  • Hus
Kategori
Betyg 3.19/17

Beskrivning
Två lag springer åt var sitt håll runt ett hus. Målet är att ta sig hela varvet runt huset till startpunkten igen.

På vägen möter man det andra lagets medlemmar och då är det STOPP!

För att ta sig vidare i mötet måste man slå motståndaren i sten, sax, påse. Vinnaren fortsätter framåt mot nästa motståndare (eller målet).

Förloraren måste springa tillbaks till början och påbörja ett nytt varv runt huset.

Ju längre ett lag har kommit desto längre blir det att springa tillbaks och vända när man har förlorat. Det lag som "ligger under" har alltså alltid en fördel i att de behöver springa mycket kortare bit och vända när de förlorat i sten, sax, påse.

Jättekul, tycker våra barn!

Det går bra att göra banan kortare om man vill t.ex. runt en sandlåda eller runt ett fotbollsmål.

Bidrag från Malin Nielsen i Facebookgruppen Fritidshem - Tips på aktiviteter
Bidrag från:
Malin Nielsen
Läs eller lämna kommentarer (0)

Skedvandring

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.20/16

Beskrivning
Dela in deltagarna i par (helst par om en kvinna och en man), och ge varje par en tesked. Nu gäller det för kvinnorna att på en given signal låta teskeden vandra på insidan av den ena manschetten eller ärmlinningen till den andra. Viss fingerfärdighet krävs. Det gäller att inte tappa taget!

Rond två går naturligtvis ut på att männen försöker krångla runt teskeden från ärm till ärm på insidan av kvinnornas blus eller tröja.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hänga gubbe

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.21/14

Beskrivning
En deltagare får tyst för sig själv fundera fram ett ord, vilket som helst. Sedan går deltagaren fram till en whiteboard tavla eller något annat det går att skriva på så att övriga deltagare kan se. Låt säga att ordet som deltagaren tänker på är "Lekarkivet". Då ritar man tio korta streck på tavlan, ett streck för varje bokstav i "Lekarkivet".
Sedan får övriga deltagare, en och en i ordning, gissa vilka bokstäver som ingår i ordet.
Om en deltagare gissar på bokstaven "A", som ju finns i "Lek A rkivet", skriver man "A" på det fjärde strecket. Men om en deltagare gissar på bokstaven "Q", som inte finns i ordet, skriver man "Q" vid sidan av strecken. Antalet felgissningar är begränsade.

För varje felaktig gissning ritar man till en detalj enligt bilden till höger. Vilket skulle ge 11 felgissningar,
Läs eller lämna kommentarer (0)

Snabba svar

Material
  • Frågor
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.25/12

Beskrivning
Till denna leken behöver man Ja och Nej frågor. Deltagarna delas in i två lag som ställer sig på led bredvid varandra. Framför leden ställs två stolar några meter bort. Den ena är Ja stolen den andra är Nej stolen.

Ledaren läser sedan upp en fråga. De som står först i sitt led är de enda som får svara på frågan. Det gör de genom att springa fram och sätta sig på den stol de tror är det rätta svaret. Det är den som hinner sätta sig först som får poänget. Om svaret är fel får andra laget poängen.

Flest poäng vinner.
<em>Kommentar, det går ju även att göra så att man istället för att få poäng vinner över motståndaren till sitt lag.</em>
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tändstickan

Material
  • Tändstickor
  • Tandpetare
Kategori
Betyg 3.25/12

Beskrivning
Deltagarna arbetar två och två. Varje par får en tändsticka eller tandpetare som man ska hålla fast mellan varandras pekfingertoppar. Sedan ska paren röra sig runt i rummet utan att tappa tändstickan.

Kanske kan varje par få två tändstickor att hålla mellan sig?

En i paret kan också blunda för att göra det lite svårare!



Läs eller lämna kommentarer (0)

Svälta räv (kortspel)

Material
  • Kortlek
Kategori
Betyg 3.25/8

Beskrivning
Två deltagare sätter sig mitt emot varandra och fördelar en kortlek mellan sig så att båda spelare har lika många kort. De egna korten lägger varje spelare i en stapel framför sig med sidan nedåt.
Mitt mellan spelarna läggs ett kort, förslagsvis en joker.

En spelare börjar genom att vända upp det översta kortet i sin stapel och lägga det bredvid kortet i mitten. Den andra spelaren tar sedan det översta kortet från sin stapel och lägger på den andra sidan av mittkortet. Så fortsätter man i turordning att vända upp varsin hög på ömse sida av mittkortet tills båda spelare har vänt upp ett kort av samma valör. Då gäller det att först lägga sin hand på mittkortet.

Den som placerar sin hand på mittkortet först vinner båda högarna med vända kort och lägger dem underst i sin stapel och påbörjar sedan en ny omgång.

Så fortsätter man tills en spelare har blivit av med alla sina kort. Om en spelare inte har några kort kvar att vända upp ur sin stapel fortsätter den andra att vända ur sin själv tills dess att det blir två kort med samma valör på bordet.

Om spelaren med flest kort kvar då hinner först har denne vunnit alla kort och därmed spelet!

Detta spel kan spelas med flera spelare, principen är den samma. Vara först att lägga handen på mittkortet om det ligger två kort av samma valör på bordet
Läs eller lämna kommentarer (0)

Icke smile

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.25/8

Beskrivning
Alla ställer sig i en ring och tar varann i hand. Sen ska alla börja springa runt och säga "ABC, 123, icke smile, icke le. Icke vise tänderne" Sedan stannar alla. (Tips, det bästa är att stanna bredbent).

Nu ska en person börja med att flytta sin ena fot till kompisen brevids utan att lyfta foten från marken. Kompisen drar sin ena fot till nästa fot och så går det vidare. Tillslut kan man stå hur som helst. Och gissa vad man skrattar!

Den som ramlar eller ger upp först förlorar ända tills det finns två kvar och dom är segrarna.
Bidrag från:
Familjen Kero
Läs eller lämna kommentarer (0)

Följa John med rymmare

Material
Kategori
Betyg 3.27/15

Beskrivning
Denna variant fungerar nästan som vanlig följa John. Alla deltagare går i ett led. Den som är först är ledaren, John och de övriga gör och går som John. Men personen som går bakom John kan när som helst avvika (rymma) från John och då följer resten med den nya ledaren istället tills dess att den som nu är nummer två rymmer med ledet.
Den som varit John ställer sig sist i ledet.

Det kan vara bra att göra upp en regel för hur länge man ska följa en ledare innan det är tillåtet att rymma.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sjung med tändsticka

Material
  • Tändstickor
Kategori
Betyg 3.28/56

Beskrivning
Dela ut en tändsticka till alla i sällskapet. Be dem bryta av . Se nu till att alla kan sången "Jag fångade en räv idag, men räven slank ur näven, men lika glad är jag för det, men gladast är nog räven, tralalalalala ...."

Be nu alla gapa och sätta in tändstickan lodrätt mellan tänderna så att munnen inte går att stänga.

Nu sjunger alla allsång igen med dig som dirigent. Det blir mycket skratt och trams!
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (2)

Karusellen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.29/42

Beskrivning
Alla deltagare sitter på stolar i en ring utom en person som står i mitten. Alla i leken får ett nummer, även den som står i mitten.
Vi säger att det är tolv deltagare som då alltså numreras från 1-12.

Leken börjar med att personen i mitten säger två nummer, t.ex 4 och 7. Då ska personerna 4 och 7 ställa sig upp, gå in mot mitten och skaka hand.
Sedan ska de sätta sig på en stol igen. Men det är inte så lätt! För medan de skakar hand kan personen som stod i mitten sätta sig på en av de nu lediga stolarna.
Samtidigt får den som sitter och har en ledig stol till höger om sig hoppa över till den! Så får de sittande fortsätta att byta till en ledig stol på höger sida runt, runt som
en karusell i full fart. Det gör det extra svårt för de i mitten som inte har någon stol att sätta sig ner.

När någon av dem tillslut lyckas sätta sig på en ledig stol får den som är utan stol säga två nya nummer!

Helfestlig, fartig lek där alla är aktiva.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Fiskedamm

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.29/7

Beskrivning
Spänn upp en filt eller ett lakan över en dörröppning så att det täcker nästan hela öppningen utom allra längst upp. Uppe i luckan ska deltagarna kunna sticka in ett metspö med en krok på. Bakom filten sitter en person och hänger överraskningar på kroken till alla fiskare. Kanske en godispåse, en frukt eller någon rolig sak!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Äppelleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.30/16

Beskrivning
Man placerar två stora kar med vatten på varsin stol och lägger i ett äpple i varje kar. Ställ sedan lagen (två lag) i en rad ca 5 meter ifrån stolen och karet. Det fungerar så att man skall springa fram till karet och endast med hjälp av munnen få ett fast grepp om äpplet och visa upp att man fått det sen är det nästa och så vidare. De lag som förtst ätit upp äpplet helt vinner.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (2)

Kapten Kulör

Material
  • Mattor
Kategori
Betyg 3.31/13

Beskrivning
Man börjar med att lägga ut mattor på golvet. Mattorna är båtar i olika färg. Antingen har man mattor i de färgerna eller så märkerar man färg på något finurligt sätt. Sedan står alla deltagarna i mitten av rummet. Ledaren säger sen t.ex "Alla till röda båten!". Då måste alla deltagare rusa och ställa sig på rätt båt.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Vi hör ihop

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.31/16

Beskrivning
Du behöver ca 7 meter snöre per lag. Dela upp i lag. Ställ deltagarna bredvid varandra i en rad per lag. Förste man får snöret och börjar trä det genom sina kläder från halslinningen till byxbenet.

Näste man tar över och fortsätter trä snöret nerifrån och upp genom sina kläder. Så fortsätter man till alla hänger ihop. Det lag som först hänger ihop vinner förstås.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bagarens utmaning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/12

Beskrivning
Alla deltagare sitter kring ett bord.
Ta en mugg eller en kaffekopp och fyll ordentligt med mjöl, det bör vara ganska välpackat. Vänd sedan muggen upp och ner på en skärbräda eller en flat tallrik så att mjölet blir till en liten fint formad kaka. Ungefär som när man gör sandslott på stranden.
Längst uppe på kakan lägger man försiktigt en knapp, eller en vigselring eller något annat i liknande storlek.

Sedan placeras kakan mitt på bordet och deltagarna ska då i tur och ordning få skära bort bitar av mjölkakan med en matkniv, utan att föremålet på toppen ramlar av!

Som avslutning kan den som skar bort mjölet så att föremålet ramlade av få plocka upp det med munnen. Det kan bli lite kladdigt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tick tack

Material
  • Äggklocka
Kategori
Betyg 3.33/18

Beskrivning
En äggklocka som tickar när den är uppvriden göms i något rum i ett hus. Det gäller för deltagarna att hitta klockan innan den ringer.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hur många?

Material
  • Påse
  • Golfbollar
Kategori
Betyg 3.33/3

Beskrivning
En påse som inte är genomskinlig fylls med ett varierande antal golfbollar eller annan sak av liknande typ eller storlek.

Deltagarna får sedan sticka ner händerna i påsen och utan att titta försöka lista ut hur många saker som finns i påsen!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hitta handen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/9

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i ring omkring en deltagare. Den som står i mitten ska blunda, eller få en ögonbindel. De övriga kavlar upp ärmarna på sina tröjor och en person i ringen utses under tystnad att sträcka fram sin hand till personen i mitten. Den som blundar får ungefär en minut på sig att under tystnad känna på den framsträckta handen.

När en minut har gått gäller det sedan för den som blundat att öppna ögonen och försöka känna sig fram bland deltagarnas händer tills den handen som just undersökts hittas!
De övriga kan byta platser med varandra i ringen för att göra det lite svårare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bröllopsnatten (tallriksleken)

Material
  • Tallrik
Kategori
Betyg 3.34/15

Beskrivning
Till denna lek behövs det två deltagare som inte vet vad leken går ut på. Dessa båda tar man till ett annat rum för att förklara leken. Den enda rekvisitan är en tallrik som läggs upp och ner på golvet i rummet där åskådarna väntar.

De två deltagarna får i avskildhet veta att de ska hjälpas åt att försöka vända tallriken på golvet rätt igen, men de får inte använda händerna! Annars är allt annat tillåtet.

Fast i rummet där de hela ska utspela sig berättar en annan lekledare, förutom de regler deltagarna får, också att åskådarna ska tänka sig att allt deltagarna säger kommer de också att säga på sin bröllopsnatt, något som säkert kommer leda till många skratt. Deltagarna själva vet inte varför alla skrattar så häftigt.

Sanningen är att det är näst intill omöjligt att vända på tallriken om den ligger vänd platt mot golvet. Så när deltagarna ger upp eller alla tycker synd om dem bryts leken och man berättar då för deltagarna vad åskådarna fick veta.

Endast åskådarnas fantasi sätter gränsen för hur rolig denna lek är.

Presentera gärna leken som tallriksleken för att inte avslöja förmycket!!

Det går säkert att ha flera par i aktion samtidigt!

Bidrag från:
Emma Johansson
Läs eller lämna kommentarer (1)

En fot i taket

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.35/17

Beskrivning
När ledaren tycker att det är dags, mitt under vad som helst, så skriker
han/hon "en fot i taket" och det gäller för hela gruppen att samarbeta så
att detta blir möjligt. Kan dock ha en viss begränsning av lokalens höjd...
Bidrag från:
Chris Mäkelä
Läs eller lämna kommentarer (1)

Pin It on Pinterest