Blandat

Sök bland lekarna
Några blandade lekar till blandade tillfällen.I betygsordning bäst sist.
216 lekar hittades.

Skepp i hamnen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.87/68

Beskrivning
Denna lek kan vara väldigt lyckad och samtidigt ytterst irriterande (på ett festligt vis) för dem som inte lyckas så bra. Den har emellertid ett par begränsningar: Den går inte att leka mer än en gång i ett och samma sällskap och den kräver att flera av festdeltagarna, helst en majoritet, inte har en aning om hur den går till.

Du behöver varken rekvisita eller hjälpmedel. Berätta för dina vänner att du är chef över en liten hamn och de är alla ägare till varsin liten båt. Du, som hamnchef, kommer bara att tillåta båtar med en viss sorts last att komma in i hamnen. Och det är dina vänners uppgift att lista ut vilka laster som tillåts!

De flesta kommer säkert att se ut som levande frågetecken i början, men när man spelat ett tag kommer fler och fler att komma på knepet - alltmedan några stackare grubblar så det knakar utan att förstå ett smack...

Hemligheten är nämligen att du bara släpper in båtar som är lastade med gods som börjar på samma bokstav som båtägarens namn! Till exempel - kommer Pias båt lastad med papegojor släpps den in. Lastar Ove däremot sin båt med papegojor blir det kalla handen.

Festdeltagarna får försöka komma in med sin båt i tur och ordning och man fortsätter till siste man kommit på tricket - eller gett upp...

Även de som knäckt koden fortsätter att spela, som en slags ledtråd för de övriga. På så vis "avslöjar" man också dem som kommer in med sin båt på ren tur och egentligen inte har en aning om varför båten släpptes in.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (5)

Äggpickning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.88/15

Beskrivning
Detta kan med fördel göras som en turnering. Alla deltagare tävlar med vars ett hårdkokt ägg. Man ställer sig två och två framför varandra med sitt ägg i handen. På signal ska alla par "krocka" sina ägg mot varandra. De vars ägg är helt efter krocken går vidare i turneringen och får möta en ny motståndare. Den som har sitt ägg helt kvar efter finalen blir dagens påskdrottning eller kung.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Tutti Frutti

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.88/31

Beskrivning
I denna lek ska man helst ha en whiteboard, men det går även bra utan. Deltagarna kan jobba självständigt eller två och två. Alla deltagare ska ha penna och papper, bortsett från om man är två då man delar. Man utser en "lekledare" som får förslag från deltagarna om olika kategorier. Ex. att deltagarna säger:

Land
Stad
Flicknamn
Djur
Sporter
Bilmärken
Blommor

Lekledaren skriver upp de olika kategorierna på whitboarden sammtidigt som deltagarna skriver upp det på sina papper. Lekledaren säger sedan en bokstav (och skriver upp det på tavlan). Ex bokstaven B
Då skriver deltagarna ett land på B (Bulgarien) och en stad på B (Båstad) osv.

Detta går på tid ex. 1 minut. Om någon av deltagarna blir färdig före den bestämda tiden ropar den "Tutti Frutti!" och alla lägger då ifrån sig sina pennor.
Lekledaren går igenom alla svaren, om det är någon fler än en person som skrivit ex. Bulgarien så får de ett poäng var men om man är ensam om svaret får man två poäng.

Sedan efter att man kört några gånger så räknar man sina poäng och korar en vinnare! Hur kul som helst!

Bidrag från:
Marie Ahlin
Läs eller lämna kommentarer (1)

Klädstafett

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.89/17

Beskrivning
Varje lag har vars en kappsäck packad med likadana eller i allafall likartade klädesplagg tex mössa, tröja, byxor, jacka och stövlar.

När starten går öppnar första man kappsäcken, klär på sig alla kläder och springer en uppgjord sträcka. När han återvänder till startplatsen, tas kläderna av, packas ner i väskan igen och överlämnas till nummer två som gör samma sak.

Väskan kan ju alltid skippas.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Köksbordspingis

Material
  • Pingisboll
  • Bord
Kategori
Betyg 3.89/48

Beskrivning
Placera två lag på var sin långsida om ett köksbord. Antal deltagare beror på hur stort det rektangulära bordet är.

Varje deltagare har sin mun vid kanten av bordet. Avspark sker när någon släpper ner en pingisboll på mitten. Då gäller det att blåsa bollen åt motståndarnas håll. Det lag som lyckas få ner bollen på golvet på motståndarsidan vinner första ronden.

Om bollen åker ut på kortsidan sker ett nytt nedsläpp.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)

Gissa vikten

Material
  • Badrumsvåg
Kategori
Betyg 3.89/62

Beskrivning
Till denna leken behöver man en våg, modell badrumsvåg. Lekledaren säger en vikt, t.ex 20 kg. Deltagarna ska då antingen enskilt eller i lag försöka hitta en sten som väger så mycket. Den som kommer närmast rätt vikt vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bowling

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.90/20

Beskrivning
Dela in deltagarna i jämna grupper, ca 5-6 personer i varje grupp. Ta en kraftig pinne, t.ex ett brännbollsrack och knyt fast lika många
snören i handtaget som det är deltagare i en grupp. Snörenas längd får man anpassa efter situation. Inom ett markerat område ställer man
ett par PET-flaskor eller liknande som käglor. Gruppen ställer sig runtom utanför det markerade området och styr slagträdet med hjälp av snörena
och ska försöka slå ner flaskorna. Man får inte trampa innanför det markerade området! Kan utföras på tid.

En vattenfylld PET-flaska funkar ju också som klot.



Läs eller lämna kommentarer (0)

Ringkampen

Material
  • Rockringar
  • Ögonbindlar
  • Ev. bjällror
Kategori
Betyg 3.90/37

Beskrivning
Två deltagare sätter på sig ögonbindel och får varsin rockring i handen. De ställer sig sedan i motsatt hörn från varandra inom ett markerat spelområde.
Från startsignal så gäller att smyga sig fram inom området och försöka lokalisera motståndaren och lägga sin rockring över denne. Den som först lyckas fånga motståndaren vinner.

Det gäller att vara uppmärksam och smyga tyst för att lyckas!

För att göra det lite mer intressant kan man binda en liten bjällra om båda tävlandes fötter eller i rockringarna så får man vara extra försiktig när man rör sig.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tornet

Material
  • Spannar
Kategori
Betyg 3.91/43

Beskrivning
Deltagarna står hand i hand i en ring. Mitt i ringen står ett torn av spannar. 3-4 spannar högt brukar räcka. När startskottet går gäller det att få någon, vem som helst utom en själv, att välta tornet genom att kämpa och dra allt man bara orkar. Den som välter tornet eller släpper taget får vila till nästa runda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hela havet stormar, lite annorlunda

Material
  • Stabila stolar
  • Musik
Kategori
Betyg 3.91/55

Beskrivning
Precis som i vanliga hela havet stormar har man två led med stolar som står rygg mot rygg, en stol färre än vad det är deltagare i leken.
Precis som vanligt går deltagarna i cirkel runt stolarna när man spelar musik på en cd spelare, precis som vanligt ska alla sätta sig på en stol när musiken stannar.

Det är nu det blir annorlunda. Istället för att någon blir utslagen är alla hela tiden med i leken även om man blir utan egen stol, man tar endast bort en stol efter varje uppehåll! Målet är att alla ska få plats på allt färre antal stolar. Så det är bäst att se till att de sista stolarna är väldigt stabila!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Kom i tid

Material
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 3.91/67

Beskrivning
Lägg ut en bana som deltagarna ska ta sig fram på. Det spelar ingen roll om den är lång eller kort eller hur den ser ut. Deltagarna får själva välja om de vill gå eller springa, för utmaningen här är inte att komma först eller vara snabbast utan punktligast.
Först får deltagarna ta sig runt banan en gång på tid. Alla kan starta samtidigt eller enskilt. Tiden skrivs ner i ett protokoll efter målgång. Sedan ska deltagarna få ta sig runt samma bana en andra gång på tid. Nu är utmaningen att komma i mål så nära den första tiden som möjligt!

Deltagarna får så klart inte att ha med sig en klocka när de tar sig runt.
Det går att göra många varianter på denna lek. Man kan cykla, simma, klättra, blåsa upp ballonger eller göra något annat. Det spelar ju ingen roll vilka förutsättningar man har. Alla har lika stor chans att lyckas bra!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Snurra flaskan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.92/43

Beskrivning
Sitt ner i en ring på golvet och ha en tom flaska mitt i ringen. Födelsedagsbarnet får börja med att bestämma vad den ska göra som flaskan snart ska peka på. Det ska vara lätta uppgifter som går snabbt att utföra, till exempel hoppa på ett ben runt alla barnen, eller pussa närmaste vuxen på kind, eller sjunga sin favoritsång.

När uppgiften bestämts snurrar födelsedagsbarnet på flaskan. Den person som flaskan pekar på när den stannat ska utföra uppgiften. Samma person får sedan bestämma ny uppgift och snurra flaskan.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Verktygsleken

Material
  • Verktyg
  • Potatisar
Kategori
Betyg 3.93/117

Beskrivning
Berätta inte i förväg vad leken går ut på!

Ta fram lite olika redskap och verktyg, t ex potatisskalare, hammare, träslev, såg, sked etc. Nu får deltagarna välja två verktyg vardera, och därefter ger du var och en en potatis. Nu ska deltagarna med hjälp av de verktyg de valt försöka få en så lång sammanhängande bit potatis som möjligt. Det kan bli hur tokigt som helst. Tänk till exempel när någon valt en träslev och en hammare!
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (2)

Mumieleken

Material
  • Toarullar!
Kategori
Betyg 3.93/137

Beskrivning
Dela upp barnen två och två. Ge varje lag en toalettrulle. Nu gäller det för lagen att den ena lagkamraten snurrar in den andra i toalettpappret så att han liknar en mumie. Det lag vinner som först täckt in hela kompisen med papper och då använt hela rullen.

Kanske inte den mest miljövänliga leken. Men pappret behöver ju inte var obrukbart efter leken, det finns säkert mycket som måste städas efter ett kalas!

Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (4)

Godmorgon gomiddag godkväll

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.93/37

Beskrivning
Deltagarna sitter. En person går runt utanför ringen och lägger en sak bakom någon i ringen. Tror man att saken ligger bakom sig får man känna efter med handen. Om saken ligger där plockar man upp det och springer moturs runt ringen så fort man kan, personen utanför ringen springer medurs.

När deltagarna möts på sin språngmarsch runt ringen ska de ta varandra i hand, säga "Godmorgon, gomiddag, godkväll" och sedan fortsätta springa. Den som kommer först fram till luckan i ringen sätter sig, den andre som blir utan plats får nu gå runt ringen och lägga saken bakom en annan deltagare.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Skorea!

Material
  • Skor!
Kategori
Betyg 3.95/99

Beskrivning
Alla deltagarna lägger sina skor i en hög på golvet och blandar dem ordentligt. Två personer får ögonbindel på sig och ska försöka att para ihop skorna. Blir det rätt läggs det paret åt sidan tillsvidare, blir det fel slängs skorna tillbaka i högen igen. Efter utsatt tid räknar man ihop hur många par skor som blev rätt. Sedan läggs skorna tillbaka i högen, två nya deltagare får ögonbindlarna och leken börjar om. Flest antal rätta skopar vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Mörkerkurragömma

Material
  • Ficklampa
Kategori
Betyg 3.97/23

Beskrivning
Mörkerkurragömma är som vanlig kurragömma, men den leks i ett eller
flera mörka rum. Helst ska det vara kolsvart. En källare utan fönster
passar utmärkt. Den som letar har en ficklampa som lyser upp
vägen åt denne och lyser på den som letaren hittar. De som gömmer sig
kan endera gömma sig i mörkret eller så är det någon som släcker
ljuset när de andra är klara.
Bidrag från:
Jarmo Jussila
Läs eller lämna kommentarer (2)

Blodpotatis

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.97/24

Beskrivning
En läskig form av mördarleken

Utse blodpotatisen genom att alla deltagare står i ring och blundar och lekledaren petar försiktigt i ryggen på den person som utses till Blodpotatis.

När detta är klart får alla titta, och alla övriga deltagare är potatisar.

Släck sedan ner rummet så det är mörkt. Kanske ska det inte vara alltför många möbler i rummet då det finns risk att man har ner något eller slår sig.

Nu får alla deltagare famla runt i mörkret tills de krockar med någon. Krockar man med någon viskar man försiktigt i den andres öra vad man är, dvs "Potatis" eller "Blodpotatis". Den andra viskar tillbaka vad denne är för slags potatis. Är båda potatisar händer det inget utan man famlar vidare i mörkret.

Däremot om den ena råkar vara Blodpotatis dör Potatisen. När man fått "Blodpotatis" viskat i sitt öra väntar man ca 5 sekunder och därefter dör man. Och när man dör gör man det ljudligt och med inlevelse!

Den döda potatisen är nu inte helt ute i leken, utan får då uppgift att vara "dödskör". Dödskören som ju vet vem blodpotatisen är får nu göra ljudeffekter till det hela. Ju närmre blodpotatisen kommer en potatis desto mer ljuder dödskören. Detta är väldigt stressande för de andra potatisarna som inte har någon aning om vem som är blodpotatis...

Leken fortsätter tills att bara blodpotatisen är kvar och alla potatisar är med i dödskören.
Bidrag från:
Elinne
Läs eller lämna kommentarer (1)

Gömma ringen, med ljud

Material
  • Ring eller något annat att gömma
  • Trumma
Kategori
Betyg 3.97/27

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet. Lekledaren väljer en person som tillfälligt får lämna rummet. En annan deltagare får en ring eller annan sak att gömma någonstans i rummet.
När föremålet är gömt kallas personen tillbaka in och ska nu leta rätt på det. Med ett instrument, förslagsvis en trumma, markerar lekledaren hur nära eller långt letaren är från föremålet. Ju närmre desto snabbare slag. När föremålet är upphittat väljer lekledaren ut en ny person som får lämna rummet medan letaren nu blir gömmare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sten sax påse

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.99/13

Beskrivning
En klassisk lek som kan vara bra vid avgörade av svåra beslut som behöver tas. Kallas även för att klunsa. Man väljer i varje omgång tyst för sig själv en av tre olika positioner, sten, sax eller påse. Dessa visas med hjälp av ena handen, sten är en knuten hand, sax visas genom att pek och långfinger sträcks fram likt en sax och påse en sträckt öppen hand som vid ett handslag.

Två deltagare tävlar vända mot varandra och räknar ner från tre, (eller säger sten, sax, påse tillsammans). På tre visar de tävlande samtidigt en valfri position och poäng utdelas enligt följande ordning.
Sten slår sax (slår sönder sax)
Sax slår påse (klipper sönder påse)
Påse slår sten (sten i påse)

Om båda visar samma är omgången oavgjord. Bäst av tre omgångar brukar vara praxis!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Organisationstävling

Material
  • Uppdragslista
  • Protokoll
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.99/28

Beskrivning
Tävlingsledningen sammanställer ett papper med en massa, massa uppdrag på. Varje uppdrag är värt olika poäng beroende på dess svårighetsgrad.

Se här för ett exempel.

Deltagarna delas in i lag och varje lag får ett uppdragspapper samtidigt som startskottet går.

På en förutbestämd tid ska lagen klara av så många uppdrag de hinner och redovisa dessa för tävlingsledningen efterhand som de blir klara. Ledningen avgör huruvida uppdraget är korrekt slutfört och om det är värt full poäng.

Om uppdraget är godkänt noteras det av ledningen. Det kan vara bra att ledningen själva har separata poänglistor för varje lag för att undvika eventuellt fusk.

När tiden är slut räknas lagens poäng ut och ett vinnarlag koras. Ha gärna fler uppdrag än vad som är möjligt att klara under den utsatta så lagen får planera sitt arbete noga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Slängstatyer

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.99/8

Beskrivning
En deltagare utses till slängare. Slängaren tar valfri deltagare i båda händer och de två börjar att snurra runt, runt tills slängaren när som helst släpper taget och "slänger" iväg deltagaren. När deltagaren landar fryser denne fast och står helt stilla som en staty.

Nu kan man fortsätta denna lek på två sätt. Antingen fortsätter slängaren att slänga resten av deltagarna tills dess att alla blivit statyer. Därefter utser slängaren vilken staty som blivit bäst. Den vinnande statyn blir ny slängare i nästa omgång.

Det andra sättet är att när första deltagaren blivit slängd och blivit en staty så ska de övriga deltagarna efterlikna hur den blev. Den som slängaren anser härmat statyn bäst blir ny slängare (eller så fortsätter samma slängare, ledaren, att kasta deltagare tills alla fått vara originalstatyn utan att nödvändigtvis avgöra vem som blivit bäst.)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hela havet stormar

Material
  • Stolar
  • Musik
Kategori
Betyg 4.00/17

Beskrivning
Leken förbereds genom stolar ställs i två rader med ryggstöden mot varandra. Man har en stol mindre än vad det är deltagare. Deltagarna ställer sig i en cirkel runt stolraden. Ledaren sätter sedan igång musik på en CD spelare. Sålänge musiken spelar går deltagarna runt stolarna medurs. Men när ledaren stannar musiken gäller det att hinna sätta sig på en tom stol snabbt så att man inte blir utan plats. Den som blir utan plats är ute ur leken.

En stol tas bort och leken börjar om. Så fortsätter man tills dess att det är en ensam vinnare som sitter på den enda kvarvarande stolen!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Vad luktar?

Material
  • Olika saker som doftar
Kategori
Betyg 4.00/18

Beskrivning
Alla deltagarna får på sig en ögonbindel. Lekledaren har förberett lite olika saker som doftar. Det kan vara frukter, kaffe, kakao, kryddor, tandkräm, schampoo. I tur och ordning får sedan alla försöka komma på vad det är de luktar på. Poäng för varje rätt!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Marshmallow utmaningen

Material
  • Marshmallow (mellanstor)
  • Spagetti
  • Maskeringstape
  • Snöre
  • Tidtagarur
  • Mätredskap
Kategori
Betyg 4.00/2

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om cirka 4 personer i varje.

Varje grupp får 20 stycken spagettistrån, 1 meter maskeringstape (som är lätt att riva i mindre delar), 1 meter snöre samt en marshmallow.

Grupperna startar samtidigt på en given startsignal och får 18 minuter på sig att bygga en så hög fristående struktur (torn) som möjligt av det tilldelade materialet, med marshmallown så högt placerad som möjligt.

Strukturen mäts från ytan den är byggd på upp till marshmallowns högsta punkt.

Den grupp som lyckats bygga och placera marshmallown högst har segrat!

Innan utmaningen börjar förklarar lekledaren förutsättningarna. Bland de viktigaste detaljerna brukar vara:

- Strukturen måste stå fritt av sig själv, ej lutas eller bindas upp mot något.
- Spagettin får brytas, snöret klippas och tapen delas i mindre delar.
- Marshmallown får inte brytas ner i mindre delar, men kan spetsas med spagettin för att hålla -den på plats.
- När tiden är ute ska allt byggande sluta direkt.
- Grupperna får inte mer material när det som tilldelats från början är slut.
- Oavsett hur hög strukturen är mäts endast avståndet mellan mark och marshmallow.

Lekledaren ser sedan till att hålla tiden, påminna om hur lång tid det är kvar och se till att reglerna följs.

"The marshmallow challenge" är en designutmaning för mindre grupper som görs världen runt av människor i alla åldrar. Det går att läsa mer på hemsidan https://www.marshmallowchallenge.com/

Jag brukar i yngre barngrupper tona ner tävlingsmomentet mellan grupperna och säga det är ett gemensamt utforskande för att hitta bra strategier i byggandet. Att det är ok att kopiera andras idéer och dela med sig av sina.

Om något lag märker en svaghet i sitt bygge, tillexempel att strukturen viker sig under marshmallowns tyngd, delar de med sig av upptäckt.

Även tilldela ytterligare byggmaterial mot slutet för att hålla uppe motivationen ibland, men då får alla grupper samma mängd extra material.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest