Utelekar

Sök bland lekarna
Leka kan man göra över allt, men allra bäst är nog utomhusBokstavsordning A-Ö.
210 lekar hittades.

Fotbollskubb

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.68/19

Beskrivning
Fotbollskubb spelas som vanlig kubb men istället för träklossar används 5 fotbollar och varje spelare/lag har 10 koner. Sedan behövs som vanligt en kung i mitten, det kan också vara en särskild kon.

Reglerna utgår från vanliga kubbregler. Man ska pricka ner alla motståndarens koner och avsluta med att pricka kungen. Fast man skjuter iväg bollen med fötterna som i fotboll istället för att använda händerna som i kubb.

Man måste ha vält ner alla koner innan kungen prickas.
Om ena laget har prickat ner alla koner och ska pricka kungen så kan det ena laget också göra det. Det blir en jätterolig kamp!

Bidrag från:
Agnes Sjöberg
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fotleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.43/21

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring. En person startar leken genom att flytta sin ena fot och placera den så att den nuddar vid en fot på personen till vänster.

Den fot som nuddades flyttar person två i sin tur mot en av fötterna på personen till vänster om honom.

Den foten man stöder på (inte förflyttar mot en motståndare) får inte lyftas ur läge, men det är tillåtet att snurra på den. Så fortsätter man ringen runt.

Helst ska man försöka se till att motståndarna hamnar i så omöjliga positioner som möjligt. För om man ramlar omkull eller nuddar marken med någon kroppsdel är man ute. Målet är att bli sist kvar.

Det gäller givetvis samtidigt att inte försätta sig själv i svårigheter.

Det är tillåtet att luta sig mot de som är med i leken, men man får inte stödja sig mot väggar eller annat.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Foto orientering

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.97/32

Beskrivning
Med en kamera (digital eller vanlig) fotograferas lätt igenkännbara platser i förväg. Det räcker kanske med bara en liten detalj från en plats. Det beror helt på vilken svårighetsgrad man vill ha. Sedan preparerar ledaren banan genom att placera ut bilderna vid de fotograferade ställena, en bild ska leda deltagarna vidare till nästa plats genom igenkänning.

Alltså, när deltagaren/gruppen startar får de se en bild vid startlinjen som ska leda dem till kontroll 1 och från kontroll 1 ska bilden där leda vidare till kontroll 2.

Vid varje kontroll kan man t.ex. placera ut en bokstav som vid målet när man samlat in alla bokstäverna ska bilda ett ord. Eller så kan man ha stationer där deltagarna får utföra olika övningar.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Freesbee golf

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.54/24

Beskrivning
Varje deltagare har vars en freesbee med vilken man ska träffa ett förutbestämt mål, t.ex en flaggstång eller liknande. Samma grundprincip som för vanlig golf. Det gäller att använda så få kast som möjligt och den vars freesbee landar längst från målet börjar varje omgång.

Fungerar bra som parspel men även i lag. I lagspel kan man kasta i turordning. Alla i laget måste få kasta innan man börjar på ny omgång.

Läs eller lämna kommentarer (1)

Frottage

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/11

Beskrivning
Kanske ingen lek men ändå en trevlig sysselsättning. Ta med färgpennor, kritor och papper ut. Leta upp lite olika ställen med spännande ytor som trädstammar, stenar, väggar o.s.v. Lägg pappret ovanpå och gnugga med färgpennan eller kritan så att mönstret kommer fram. Byta ställen, färger och gör en vacker bild!

Fast man kan kanske tävla i att gissa varifrån man hämtat sitt frottage? :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fåglarna sätter bo

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.06/19

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i två ringar med näsorna inåt och håller varandra i händerna. Den ena ringen ska stå inuti den andra och den inre ringen måste ha fler deltagare än den yttre.

De som står i den yttre ringen släpper taget om varandras händer och tar ett par kliv bakåt, de är fågelbon. De som står i den inre håller kvar hand i hand och gör en liten ringdans samtidigt som de sjunger en sång, de är fåglarna.

Så fort sången tar slut ska de som gått i ring, fåglarna, snabbt vända sig om och försöka att hitta ett ledig bo, alltså någon i den yttre ringen, som de ställer sig bakom och lägger händerna på dess axlar.
Eftersom det är fler fåglar än bon kommer några fåglar bli utan!

Nästa runda sätts enkelt igång genom att de som var bon föregående runda nu blir fåglar och ställer sig i den inre ringen och de fåglar som hittade sig ett bo står kvar och blir nya bo.

Om man vill kan fåglarna gå runt till musik som stannas av ledaren istället för att sjunga eller så kan man ge någon typ signal när som helst mitt under sången för att göra det lite mer spännande.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Färg och form

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.07/39

Beskrivning
Innan leken börjar får varje deltagare två papperslappar. På den ena skriver man en valfri färg och på den andra lappen ett föremål. Lapparna samlas in och sorteras i två olika högar. En för färglapparna och en annan för föremålslapparna.

Sedan delas deltagarna in i två lag. En person ur varje lag drar sedan en lapp ur varje hög. Sen gäller det för lagen att snabbast hitta ett föremål i den färg som stod på de båda lapparna. Det lag som hinner först får ett poäng!

Det går förstås också att hitta ett föremål som stod på föremåls lappen och någon annan sak i den färg som stod på den andra lappen.


Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (0)

Följa John

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.41/99

Beskrivning
En person är John de övriga deltagarna står bakom honom i ett led. John ska förflytta sig runt på olika sätt och de som följer efter måste göra exakt precis som John. Enkel men rolig lek!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Följa John med rymmare

Material
Kategori
Betyg 3.27/15

Beskrivning
Denna variant fungerar nästan som vanlig följa John. Alla deltagare går i ett led. Den som är först är ledaren, John och de övriga gör och går som John. Men personen som går bakom John kan när som helst avvika (rymma) från John och då följer resten med den nya ledaren istället tills dess att den som nu är nummer två rymmer med ledet.
Den som varit John ställer sig sist i ledet.

Det kan vara bra att göra upp en regel för hur länge man ska följa en ledare innan det är tillåtet att rymma.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gagaboll

Material
  • Boll
  • Rink
Kategori
Betyg 4.13/23

Beskrivning
I gagaboll gäller det att vara den som är sist kvar på spelplanen efter att prickat ut de övriga deltagarna genom att träffa dem med en mjuk boll. Lite som gränsbrännboll men individuell.

Gagaboll spelas oftast på en plan med åttasidig 70 centimeter hög sarg. Varje del i sargen är mellan 1,5-2 meter lång.

Alla deltagare börjar matchen på plan med en hand på sargen. En match inleds med att lekledaren släpper in en boll på plan. Då får deltagarna röra sig fritt inom spelområdet.

Det går att slänga in en ytterligare boll för att få upp tempot och det blir för stillastående.

I spelet får boll endast slås med händerna, inte hållas fast eller sparkas. Då åker spelaren själv ut.

En träff gills endast om den är nedanför midja alternativt knähöjd. Det spelare som blir träffad är ute ur matchen.

Det går att tidsbestämma matcher också.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gissa vikten

Material
  • Badrumsvåg
Kategori
Betyg 3.89/62

Beskrivning
Till denna leken behöver man en våg, modell badrumsvåg. Lekledaren säger en vikt, t.ex 20 kg. Deltagarna ska då antingen enskilt eller i lag försöka hitta en sten som väger så mycket. Den som kommer närmast rätt vikt vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Godmorgon gomiddag godkväll

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.93/37

Beskrivning
Deltagarna sitter. En person går runt utanför ringen och lägger en sak bakom någon i ringen. Tror man att saken ligger bakom sig får man känna efter med handen. Om saken ligger där plockar man upp det och springer moturs runt ringen så fort man kan, personen utanför ringen springer medurs.

När deltagarna möts på sin språngmarsch runt ringen ska de ta varandra i hand, säga "Godmorgon, gomiddag, godkväll" och sedan fortsätta springa. Den som kommer först fram till luckan i ringen sätter sig, den andre som blir utan plats får nu gå runt ringen och lägga saken bakom en annan deltagare.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Gravida ormen

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.35/26

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om fyra personer. Grupperna bildar led som ställer upp längs en startlinje.

Varje grupp får tre mjukbollar. Mjukbollarna ska klämmas mellan lagmedlemmarna i ledet och ska stanna kvar där (mellan rygg och mage) utan att någon använder händerna, så det gäller att stå tätt!

Leden ska sedan vid startsignal röra sig framåt en bana eller en sträcka utan att tappa bollarna. Skulle någon boll ramla i golvet eller händer användas måste den som stod först ställa sig sist innan ledet får fortsätta!
Ledet som kommer först i mål vinner ära och berömmelse.

Mjukbollarna kan bytas ut mot ballonger eller annat!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gå på tidning

Material
  • Tidningar
Kategori
Betyg 3.84/129

Beskrivning
Här gäller det för varje lagmedlem att ta sig runt en sträcka på två tidningar. Man måste alltid ha fötterna på minst en tidning och de får inte användas som "skidor".

Ett alternativ är att hela laget ska förflytta sig samtidigt med samma princip fast med ett större antal tidningar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hanois torn

Material
  • Rutsystem
  • Klossar i olika storlekar
Kategori
Betyg 3.46/13

Beskrivning
Bygg eller rita tre sammanhängande lika stora rutor. Är man utomhus kan man använda två längre pinnar med fyra kortare som tvärpinnar, så att det liknar en stege. Inomhus kan man rita på papper.

I den första rutan placeras tre klossar av olika storlek ovanpå varandra så att de bildar ett torn med storleksordning störst underst. Ute i skogen kan man t.ex lägga ett stor löv i botten, sedan ett mellanstort och överst ett litet.

Sedan gäller det att återskapa tornet enligt samma ordning i sista rutan genom att flytta klossarna mellan rutorna med så få flytt som möjligt. Men man får aldrig placera ett större föremål ovanpå ett mindre.

Det går alltid att lägga en kloss i en tom ruta och en mindre kloss på en större - men aldrig en större kloss på en mindre.

Vill man göra utmaningen svårare kan man använda 4 klossar eller fler.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hejarklacken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.60/41

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En person får börja med att säga sitt namn, sedan springa ett varv runt ringen och ställa sig på sin plats igen. Resten hejar glatt på den som springer. Om det är Stina som sagt sitt namn så ropar övriga "Heja Stina! Heja Stina!" medan Stina springer tills hon står på sin plats igen. Då är det nästa persons tur.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hemlig befriare

Material
Kategori
Betyg 3.74/19

Beskrivning
Två personer utses till tagare. De får kliva bort en bit och blunda så att de inte kan se vem som de övriga utser till den hemliga befriaren.
Sedan börjar man leka tagen som vanligt och om man blir tagen står man blixtstilla som förstenad. Om den hemliga befriaren då i smyg nuddar vid den tagne blir man befriad och får springa vidare igen.
Leken fortsätter tills den hemliga befriaren själv blir tagen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hinderhoppgatlopp

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.55/13

Beskrivning
Deltagarna sätter sig på marken, två och två mot varandra med utsträckta ben, så att fotsulorna rör vid varandra.
Det måste vara ett jämnt antal deltagare.

Paren sitter på linje med någon meters mellanrum mellan varje par. På så vis bildar deltagarna som en gata med korsliggande "benhinder". Paren numreras från 1 i ordning. Leken börjar med att ledaren säger ett nummer, t.ex. "7".

Det sjunde paret reser sig då genast upp och springer "gatan" ner, hoppandes över benen. När de nått slutet springer de tillbaka på vars en sida bakom ryggarna längs alla paren (längs "utsidan" ) så fort de kan.
När de löpt hela vägen förbi alla par vänder de tillbaka in på "gatan" och hoppar över så många ben de behöver för att komma tillbaka till sin utgångsplats, då sätter de sig ner igen.

Den som kom först tillbaka till sin plats vann rundan. Lekledaren ropar ut ett nytt nummer så fortsätter man tills ingen orkar mer!

Det går även att låta flera par springa samtidigt
för att få ett högre tempo i leken, men se upp så ingen ställer sig upp mitt framför några som kommer springande!

Läs eller lämna kommentarer (1)

Hjul tagen

Material
  • Snö
Kategori
Betyg 2.67/6

Beskrivning
Om det är mycket snö utomhus och spring i benen går det att leka tagen i snön på detta vis.

Alla deltagarna hjälps först åt att trampa upp en stor cirkel i snön. Från cirkeln trampas sedan även gångar med jämna mellanrum rakt in mot ett nav i mitten så att det liknar ett stort cykelhjul.

Sedan leker alla tagen i snöhjulet. Det är såklart bara tillåtet att springa i de upptrampade gångarna.

En börjar att jaga, när den kullat någon annan deltagare blir det den som jagar.

Leken avslutas bäst med varm choklad. En riktig (h)jul lek!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hjulet

Material
  • Koner
Kategori
Betyg 3.45/11

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i en ring och lägger armarna om varandras axlar. Sedan ska hela gruppen i denna ringformation försöka förflytta sig längs en utstakad bana. Det kan vara slalom mellan koner eller liknande.
Extra plus om gruppen roterar som ett rouletthjul samtidigt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hoppa kråka

Material
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.40/72

Beskrivning
Detta är en lek jag minns att vi ofta lekte när jag gick i skolan.
Deltagarna ställer upp sig på led framför en vägg. Avståndet till väggen ska vara några meter. Den som står först i ledet (Stina) har en tennisboll som kastas mot väggen.
När bollen studsar tillbaka från väggen ska den först studsa en gång i marken. Då hoppar Stina över bollen bredbent utan att nudda den så att personen som står bakom (Kalle)kan fånga upp den.
Om Stina lyckades hoppa över bollen springer hon ställer sig sist i ledet och Kalle som fångade bollen ska nu kasta och hoppa. Så fortsätter man på det viset.

Lyckas man inte hoppa över bollen eller fånga upp den får man ställa sig med ryggen mot väggen istället. De som kastar bollen får då vara noga med att sikta en bra bit över deras huvuden!

Leken fortsätter såhär tills alla utom en står med ryggen mot väggen. Om Stina är kvar sist passar hon bollen till den som åkte ut först, Kalle. Kalle ska nu, fortfarande med ryggen mot väggen, studsa bollen mot väggen över huvudet. Om Stina inte lyckas fånga bollen utan att den studsar i marken, är Kalle befriad. Alla får en chans att befria sig mot Stina.

De som lyckats befria sig ställer på nytt upp sig på led och börjar en ny omgång.
Läs eller lämna kommentarer (4)

Hopprepspjätt

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 1.93/13

Beskrivning
Några utses till tagare, de får ett hopprep var som de knyter ihop till ringar (öglor). Sedan börjar de jaga. De som blir tagna håller ochså tag i hopprepsringen och hjälper till att fånga. Leken pågår tills alla är tagna och håller i en ring.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Här kommer vi!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.41/37

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lika stora lag. Leker man i en gymnastiksal får ena laget ställa upp sig på ena sidan längs mittlinjen medan andra går till kortändan på andra sidan för att komma ur hörhåll.

För de ska, utan att motståndarlaget hör, bestämma sig för ett yrke som lätt går att dramatisera med rörelser, tex brandman. När alla i laget är överens om ett yrke ställer de sig armkrok på en linje och marscherar mot mittlinjen och ropar "Här kommer vi! Här kommer vi!" tills motståndarlaget ropar "HALT!", "Vilka är ni?!". Då stannar de omedelbart och visar med rörelser vilket yrke
de valt. Motståndarlaget ska försöka gissa vad de ska föreställa. När de gissat rätt får de jaga motståndarna mot deras kortsida och försöka fånga så många
de kan. De som blir fångade blir nu nya medlemmar i det laget istället.

Nästa runda får laget som gissade välja yrke. Så fortsätter man tills alla är medlemmar i samma lag och alla har vunnit!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Höken kommer

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.57/14

Beskrivning
En deltagare leder de övriga längs en stig någonstans där det finns platser att gömma sig på, en skog är nog att föredra. Ledaren tittar framåt och kan när som helst ropa "Höken kommer!" eller blåsa en gång en visselpipa och räkna högt till tio. Då måste de övriga deltagarna fort gömma sig. När ledaren räknat till tio vänder denne sig om och ropar namnet på alla som syns. De som blir uppropade får komma fram medan resten sitter gömda, tills ledaren vänder sig om och säger fritt fram. Då fortsätter man gå fram på rad igen tills ledaren ropar höken kommer.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Höken och sparven

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.86/7

Beskrivning
Deltagarna står i en ring och håller varandra i händerna. Två personer väljs ut, den ena blir hök och den andra sparv. Båda får ställa sig inuti ringen och välja ett ljud var. Sedan får de varsin ögonbindel (eller blunda om man kan lita på att de verkligen kommer göra detta!).

Leken inleds genom att de båda börjar göra sina ljud. Med hjälp av ljuden ska höken försöka fånga sparven. Sparven ska försöka hålla sig undan så länge det går och de får bara röra sig inom ringen.

De måste göra sina ljud ända tills sparven är fångad!

Roliga ljud gör leken roligare!

Vid ett tillfälle när vi lekte denna glömde ett par bort vem som var vad. Båda trodde de var sparv vilket ledde till en ganska förvirrande omgång.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest